Svar: Kæmper dag og nat
14. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne
Tillykke med lillebror :)
Det vil være rigtig godt at du forsøger at følge en rytme, en rutine for dagen, hvor du starter med at give din dreng skemad og så giver bryst inden han skal sove. Det vil sikre ham både mad og mælk nok og samtidig vil han naturligt blive fyldt op, så han også har mulighed for at sove lidt længere, inden han skal skal have mad igen.
Med den alder han har nu, er det også rigtig vigtigt at du giver ham mange små måltider dagen igennem, og at han nu begynder at få mad der smager af lidt mere, mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det er også vigigt at han vågne periode er aktive perioder, hvor han stimuleres rigtig godt både fysisk og mentalt, så der bliver stor forskel på hvornår det er legetid og hvornår det er sove tid :)
En dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur og I går hen og afleverer storebror.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop. Ammes evt.
Powernapper, men denne begynder ofte at kunne blive sprunget over, det afhænger dig af hvor lang en middagslur han tager
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med risstede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng til næste morgen tidligt - amningen midt nat forsøges sprunget over.
Som du kan se kører planen helt slavist med skemad først, vand af kop, mad i hånden og så brystet inden han skal sove.
I forhold til din nuværende rytme, har jeg også 'trukket tiden lidt' mellem lurene - du skriver at du har svært ved at læse ham og at du ofte bruger lang tid på at han skal falde i søvn. Jeg tænker at han naturligt skal være lidt mere vågen nu og at det vil være helt fint, at du forsøger at kikke lidt mere på klokken end på din dreng, så det mere er dig der bestemmer, at nu er det passende med en lur :)
Det vil være naturligt at han sover sin korteste lur om formiddagen, her sover han måske kun 45-60 minutter og det er helt okay - men middagsluren skal så være længere og må gerne vare et par timer :)
Når du ammer ham og lægger ham fra dig, så er det vigtigt at han ikke når at falde i søvn med brystet i munden, men lige flyttes til seng eller barnevogn, der hvor han registrerer at det er der han ligger nu. Det er vigtigt at han lige når at finde ud af, hvor han er faldet i søvn og at han nu lærer at sove uden at være i din favn. Han skal altså stadig ammes og have sin mælk, men han skal flyttes inden han sover dybt :)
Jeg håber at ovenstående plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske