Svar: Vuggestue - den gode rytme smides over bord
14. april 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Børns søvnvaner ændrer sig når de starter i vuggestue - ofte sover børn lidt mere, fordi de naturligt bliver ekstra trætte og der er mange flere stimuli der skal bearbejdes, meget nyt at forholde sig til.
Med den alder dine drenge har, vil det være rigtig godt og stadig vigtigt at de sover to lure dagligt og jeg synes et eller andet sted godt, at man må hjælpe dem lidt med denne rytme. Den rytme du beskriver de har haft hjemme, synes jeg ser meget meget fin og helt alderssvarende ud og jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, hvis børnene pludselig kommer helt ud af rytme, ikke længere er synkroniseret osv.
Det sker som sagt ofte, at børns søvnrytme ændrer sig, når de starter i vuggestue, men det betyder jo ikke at de tidligere gode søvnvaner pludselig skal ændres og give problemer. Jeg synes derfor du skal tale med vuggestuen om, at det er praktisk at drengene sover som de har gjort før - at de får deres to lure dagligt, puttes til nogenlunde samme tid så de følges ad - og at det også kan være nødvendigt at vække dem, så de ikke sover for længe om formiddagen, men i stedet sover en lang middagslur. Der er hos jer jo ikke tale om at du forhindrer dine børn i at få den søvn de har behov for, men derimod tale om, at du hjælper børnene til at sove, så det er hensigtsmæssigt for døgnet og dermed for deres døgnrytme.
Du skal naturligvis være åben for at de lige nu kan have brug for at sove mere og derfor måske vil have behov for at sove lidt mere i vuggestuen end hjemme - men personalet i vuggestuen skal naturligvis også være åbne for, at der her faktisk er tale om to drenge som hidtil har sovet rigtig godt, har haft en meget fin og god rytme og ikke har manglet noget.
Gennemsnitligt vil børn i jeres drenges alder, have brug for at sove 2½-3 timer samlet i løbet af dagen og 11½-12 timer om natten. Det lyder derfor meget fint at drengene sover fra ca 19 til 07 og sover 2½-3 timer i løbet af dagen - men altså bedst over to lure og ikke kun en. Det der taler for at vække ham, så han ikke sover 3 timer samlet midt på dagen, kan være at han med sine små afbræk (sine to lure) bedre kan få bearbejdet dagens oplevelser og at eftermiddagen ikke bliver så lang og dermed svær for ham at komme igennem... men samlet set får han det han behøver og jo godt kan være det personalet vil vælge at holde fast i ...
Jeg synes at I skal forsøge at holde fast i den rytme, som fungerer hos jer - gør det hjemme i weekenden og også i påskedagene og se så om ikke drengene så naturligt vil fortsætte med denne rytme, når de atter kommer i vuggestue. De vænner sig jo også til at skulle af sted og det bliver hverdag for dem at blive afleveret og være i vuggestue og derfor arbejder tiden også for jer, så deres behov for at sove ekstra i vuggestuen naturligt bliver mindre på sigt ...
Med hensyn til at jeres dreng smiler til alle i vuggestuen og ikke gør det hjemme - det er en normal reaktion, selvom man ofte hører mere om det modsatte. Børn spejler sig i de andre børn og han oplever sandsynligvis at de andre børn er glade, smiler, forventningsfulde osv. og derfor gør han det samme. Fuldstændig ligesom børn ofte også græder, når andre børns forældre går - og de andre børn græder. De har svært ved at se andre blive kede af det og græder først en, ja så græder alle sammen - både gråd og latter kan smitte :)
Så jeg vil ikke umiddelbart være bekymret her - men igen tænke at tiden ændrer også på dette og at I nok skal komme til at opleve en anden reaktion ...
Tilsidst vil jeg lige nævne - det er vigtigt at drengene får mindst 400ml mme dagligt så deres jernbehov er dækket ind. Ved siden af dette bør de også få lidt tykmælk, ost, sovs osv. så de får kalk nok - jeg nævnder det bare lige, fordi du skriver at I ikke giver natflaske mere ...
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske