Brev:
Vuggestue - den gode rytme smides over bord
14. april 2011
Alder:
9 mdr.
Vuggestue - den gode rytme smides over bord
Kære Helen,
Så har jeg spørgsmål igen. Denne gang drejer det sig ikke om nattesøvnen, men om dagssøvn og indkøring i vuggestue(VS) for min anden søn.
Mine tvillingedrenge begyndte for 14 dage siden i VS med meget langsom indkørsel, da vi har barsel indtil 1.maj. Det er altovervejende gået godt, men som tvillingemor der har arbejdet så hårdt for synkronisering og daglig rytme er det svært at se det hele blive smidt over bord :)
Før VS var rytmen :
7.30 Havregrød
9.30-11 lur
11.30 frokost
ca. 13.45-15.15 lur
15.30 eftermiddagsmad
17.30 aftensmad
19-07.00 søvn - den sidste måned kun med flaske inden putning. Vi har ikke haft problemer med at fjerne natflasken.
I vuggestuen er min ene søn begyndt at sove en meget lang formiddagslur - ca. 10.30 -13.30. De lægger ham først 10.30 da han ikke viser tydelige træthedtegn før, mens min anden søn kommer ud ca. 9.30 og sover de sædvanlige 1,5-2 timer. Problemet er, at sover han 3 timer fra 10/10.30 så sover han ikke mere den dag og misser jo sin frokost. De har en politik om ikke at vække børn. Det skal siges at jeg ofte selv den sidste måned inden VS-start vækkede ham fra formiddagslur efter højst 1 time og 45 min. for at han kunne spise frokost med brormand.
Skal jeg blot acceptere at min søn nu kun sover 1 lur fra 10/10.30-13/13.30 og får meget forskudt frokost eller hvad synes du? Er han ikke for lille til kun 1 lur ? Vi henter dem senest kl. 14 og har så prøvet at gå en tur ved 16 tiden for at han kan hvile lidt, men han sover ikke. Jeg synes jo heller ikke han skal sove lur efter 16 pga. nattesøvnen. Nattesøvnen er indtil videre ikke påvirket - han sover fortsat noget uroligt til tider men jeg tilskriver det motorisk udvikling som virkelig går stærkt disse dage.
Et sidste tillægsspørgsmål. Pædagogerne siger han er en meget glad dreng i VS - smiler til alle der kommer ind på stuen. Det er vi meget overraskede over for hjemme og når vi er på besøg, skal han se folk an før han vil smile/røres ved. Er det fordi han er usikker at han skifter karakter og bare følger med i VS - og er det noget vi skal være nervøse over ?
På forhånd tak