Svar: Middagssøvn - 19 mdr.
14. april 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Sofies mor
Det er et meget relevant spørgsmå du stiller :)
Min umiddelbare tanke er, at det er vigtigt at hverdag og weekend ligner hinanden så meget som muligt. Jeg får lidt på fornemmelsen at putningen om aftenen fungerer rigtig godt hos jer, fordi det sker på samme tid hver aften og rutinerne omkring det er fuldstændig ens.
I vuggestuen går det på samme måde fint med at putte til middagsluren, - igen samme tidspunkt og samme rutiner, genkendelighed giver tryghed og dermed ro til at sove.
Men i weekenden er det sværere og måske fordi I der nogle gange sover lidt længere, har lidt mere stille og fredelige morgener. Selvom du går i gården, leger med din datter osv. så er der lidt mere ro på i weekenden og stå op tidspunkter, spisetidspunkter, lege tidspunkter og puttetidspunkter skifter derfor lidt - der er ikke helt samme rutiner, det er lidt løsere i weekenden.
Det er meget hyggeligt, men går faktisk ikke - i hvert fald ikke, hvis du gerne vil kunne putte din datter til en fast tid hver dag. I givet fald er du nødt til at stå tidligt op i weekenden og lade dagene være som var det hverdag. Jo mere ens du kan gøre dagene jo større chance for succes til middagsluren.
Det vil herefter være en god idé at indføre rutiner som de også bruger i vuggestuen, det vil altså være fint at hun sover med en bamse eller med en uldbold, som hun er glad for der.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at hun sover i sin barnevogn om dagen, som nu. Det vil være rigtig dejligt for hende at kunne sove ude og du må gerne trille hende, gå en tur og så lade hende falde i søvn på denne måde - især nu hvor det bliver sommer og bedre vejr, er det da oplagt at lade hende være ude i sin barnevogne .... så i princippet synes jeg at det er fint at du har taget en beslutning om at jeres middagslurs-putteritual indebærer en tur i barnevognen. Ingen problemer der - det påvirker jo på ingen måde hendes søvn i vuggestuen eller måden hun falder i søvn på om aftenen - og det der fungerer skal man i princippet ikke ændre på.
Du kan altså gøre som du hidtil har gjort, men hvis du synes det tager for lang tid for din datter at falde i søvn på denne måde, så kan du putte hende i vognen senere - igen afhængigt at stå op tidspunkt og hvad aktiviteter I iøvrigt har haft om formiddagen.
Og ellers kan du naturligvis også lære hende at sove ide og her bruge samme ritual som i vuggestuen, og bruge noget af det du også bruger når hun puttes om aftenen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske