Brev:
Middagssøvn - 19 mdr.
14. april 2011
Alder:
19 mdr.
Middagssøvn - 19 mdr.
Kære Helen
Min datter Sofie på 19 måneder har det godt, er super-glad for sin vuggestue, sover godt, spiser godt og er generelt meget glad. Så alt er fint.
Men jeg har forsømt at lære hende at falde i søvn ved middagssøvnen, når hun er hjemme. I vuggestuen sover hun fint, alt mellem 1.5 og 3 timer, og de har selvfølgelig ingen problemer med at putte hende:-) I vuggestuen sover hun med en bamse, og nogen gange en bog eller en uldbold:-)
Jeg må indrømme at jeg helt har undladt at tage en beslutning om, hvordan vores middagslurs-putteritual skal være og derfor er det endt som følger: Vi går en tur med barnevognen, hun sidder op fordi hun ikke vil ligge ned, sidder i voksiposen med sin dyne puttet blødt rundt om nakken, så hun i bedste fald kan læne sig tilbage og falde i søvn. Men jeg mangler helt klart en fasthed og et signal, der siger: Nu er det dette her, der skal ske - og derfor tager det nogen gange langt over en time, før hun falder i søvn, hvilket er kedeligt og frustrerende for os begge to. Eftermiddagssøvn er ikke en hyggelig ting, men noget lidt konfliktfyldt der måske sker, når man er træt nok.
Jeg forsøger at komme udenfor og lege i den friske luft og så spise kl. 11, men det er weekend hvilket jo betyder dage, der godt kan være ret forskellige.
Vores ritual om aftenen fungerer fint:
Aftensmad, bad, nøgen-tumleri, banan og mælk, tandbørstning, bog som hun selv vælger, og så genfortæller jeg dagen og det elsker hun. Så siger vi godnat og hun sover 15 min efter. Hendes seng står i umiddelbar forbindelse med min, uden overgang, men hun falder i søvn ovre i min. Hun bruger ikke sut og "bruger" heller ikke en bamse til at falde i søvn med, selvom hun har mange af dem og er glade for dem.
Vi bor i lejlighed og når vejret er godt er der vild aktivitet i gården, derfor ville det være rigtig godt, hvis hun kunne tage sin middagslur indenfor i sin egen seng.
Har du nogen gode ideer til hvilket putteritual, jeg skal forsøge mig med og hvordan jeg introducerer det - eller er det bare for sent?
Det føles som verdens dummeste spørgsmål, men jeg kan simpelthen ikke komme igang med det og en fredelig middagslur-rutine ville lette vores liv en hel del.
Mange hilsner fra
Sofies mor