Brev:
Hjælp til putning - 23 mdr.
13. april 2011
Alder:
23 mdr.
Hjælp til putning - 23 mdr.
Hej Helen.
Vi har endnu en gang brug for dine gode råd i forbindelse med putningen af vores datter på meget snart to år.
Det har ellers været nemt at putte hende i meget lang tid. Vi har haft det samme putteritual i over et år, og det har fungeret godt. Hun får godnatmad og børstet tænder. Så læser vi en historie, snakker om dagen, synger en sang eller to og siger godnat. Normalt har vi måske lige været inde ved hende en enkelt gang, og så har hun lagt sig pænt til at sove.
Der har da været små perioder, hvor hun har haft svært ved at falde til ro, men vi har som regel kunnet få det til at fungere igen ved at bruge din vasketøjs-metode i 3-4 dage :-)
Men siden vi skiftede til sommertid, har det været svært at putte hende. Det tager 30-45 min. på gode dage, og 1½-2 timer på dårlige dage. Hun smider sine sutter på gulvet, får sin fod i klemme i tremmerne, kalder på sin mor og rækker ud efter os. Hun holder ikke fest, men roder rundt og har svært ved at finde ro.
Vi har prøvet på at følge dine tidligere råd, så vi har brugt vasketøjsmetoden og vi har gået lidt til og fra, så hun ved, vi er der. Vi har aftalt med dagplejemoren, at hun kun må sove to timer til middag. Hun står op i mellem 5.30 og 6.15 - også i weekenderne. Dagplejemoren siger, at det er en træt lille dame, når vi når middag.
Vi oplever også, at det er en meget træt dame, vi henter om eftermiddagen. Hun er pylret, pjevset, vil være hos sin mor hele tiden, og græder over de mindste ting. Hun vil allerhelst bare sidde på hendes mors skød :-)
Hun bliver puttet kl. 19.30, og virker på os, træt. Men hun giver ikke op, før kl. 20.30 eller 21.00. Vi har også forsøgt at udskyde sengetiden et par gange, men så bliver hun faktisk bare sværere at putte. Vi har også forsøgt at blive siddende og holde hendes hånd, men det tager lige så lang tid.
Hun har mørklægningsgardiner på værelset, men der er ikke særligt mørk. Jeg har tænkt på, om lyset kunne have skylden.
Jeg vil også lige nævne, at hun er inde i en rivende udvikling. Eksperimenterer med hendes krop og sprog hele tiden.
Vi har sørme brug for din hjælp, Helen. Jeg bliver så frustreret og stresset, når hun ikke vil sove, da jeg de fleste aftener har 1-2 timer hjemmearbejde, som jeg jo gerne vil have ordnet, så jeg også kan komme i seng. Far tager over, når han kan, men ofte er det kun mor, der kan bruges. Og der er da ikke noget værre, end at blive puttet af en sur mor. På den anden side er det som om, at hun først rigtig lægger sig til at sove, når jeg mister tålmodigheden lidt, bliver bestemt og siger: "Nu SKAL du sove. GODNAT!"
Hvad kan vi ellers gøre for at komme på rette kurs igen?
Med venlig hilsen
Lillepigens mor.