Svar: Når mor skal starte job
13. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig fint med 4 amninger i døgnet. Disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når Magnus bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig godt at du ammer ham 3 gange i døgnet og disse tre amninger kan så ligge tidlig morgen, aften og sen aften. På den måde kan du altså godt sikre hans behov for mælk, selvom du ikke er hjemme om dagen. Det vil være meget fint at det er dagsamningerne, der forsvinder først :)
Han behøver altså ikke blive introduceret for en flaske, men du kan godt give ham lidt mælk af en kop inden middagsluren så overgangen mellem at få bryst til ikke længere at få det, bliver mindre :)
En plan for dagen til et barn på 7-8 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Tilbydes evt. lidt frugt som nu, ammes (eller mælk af kop) og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, eller lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden gøres gradvist grovere, moses med gaffel i stedet for blender, der gives moset mad og mad i stykker samt mad i hånden, som han selv kan spise. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23/24: Ammes
Med hensyn til kartofler, ris og pasta, så anbefales det til institutioner, at der serveres kartofler frem for ris og pasta i mindst halvdelen af de varme frokostmåltider i løbet af en uge. Og når man serverer ris, pasta, cous-cous og bulgur, så anbefales det at man hovedsageligt vælger fuldkornsprodukter.
Kartofler giver os især C-vitamin og Kalium, hvilket ris og pasta ikke gør i samme grad. Derfor anbefales det at kartofler er en del af en sund og varieret kost til børn. Det skal her lige nævnes, at kartofler ikke tæller med som grøntsag, når man taler om at børn skal spise grøntsager.
Jeg synes det er fint, at I en gang imellem serverer ris eller pasta og ikke altid lader kartofler indgå i maden. Variation er vigtig og Magnus´ mad skal som udgangspunkt være det I andre spiser - og I spiser sandsynligvis heller ikke kartofler hver dag :)
Surmælksprodukter bruges normalt som mellemmåltid, og han må godt få det i mindre mængder (=ca ½ dl). Først efter 9 måneders alderen bør komælksprodukter udgøre en større del af barnets indtag. Med den alder han har nu, vil det derfor være bedre for ham, at han få en flerkornsgrød som mellemmåltid, lidt frugt og ½ bolle eller lignende, og i takt med at han så bliver ældre, vil det være fint med tykmælk med rugbrødsdrys eller mysli, revne æbler osv. så I får kombineret tingene lidt :)
Den ½ dl. mælk han kan få til sine måltider, grød, mos som tykmælk osv. kan i stedet bruges ved at give ham f.eks. sovs eller bruge sødmælk i kartoffelmosen, fordi han på den måde så kan spise mere som I andre gør, få mad der smager af noget og så du ikke skal lave forskellige retter.
Med hensyn til den lidt nedsatte appetit Magnus har om morgenen, så skyldes dette sandsynligvis den amning der ligger tidlig morgen ... Men da du skal begynde arbejde og ikke ammer om dagen, så vil det være bedre at prioritere morgenamningen og så acceptere at han spiser lidt mindre rigtig mad først på dagen, synes jeg. Det er jo ikke sådan at han mangler mad, han spiser jo jævnt godt hele dagen igennem i øvrigt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske