Brev:
Når mor skal starte job
13. april 2011
Alder:
7 mdr.
Når mor skal starte job
Hej Helen
Tusind tak for dit svar til os vedr. ny madplan til Magnus. Vi følger den næsten til punkt og prikke, og det fungerer generelt rigtig godt. Men nu er der forandringer på vej....
Magnus er nu næsten 7 mdr. og jeg skal starte med at arbejde om 3 uger, hvor Magnus er 7½ mdr. (far går dog hjemme på barsel i 4 mdr.). Dette rejser derfor nogle spørgsmål:
Hvad skal jeg erstatte amningen om formiddagen og den første om eftermiddagen med? Magnus er altid blevet ammet - har aldrig fået en flaske.
Kan Magnus undvære mælk fra kl. 6 om morgenen til kl. 15.00, hvor jeg er hjemme igen? Det skal dog også siges, at Magnus 1. eftermiddagsamning af og til først ligger omkring kl. 15.00, så af og til vil jeg godt kunne amme ham inden den lille lur om eftermiddagen.
Magnus' behov kommer naturligvis i første række, men jeg vil helst udskifte amningen med skemad fremfor flaske, hvis det er forsvarligt.
Det skal nævnes at, vi næsten helt har skippet formiddagsamningen idag, da Magnus tit slet ikke har lyst til mælk. Han sover rigtig godt alligevel om formiddagen.
Med til mine bekymringer om mad/mælk om formiddagen hører også, at Magnus er meget småt spisende om morgenen. Han spiser kun ca. 10 skefulde grød efterfulgt af ca. 2 spsk frugt lidt tid efter. Vi har prøvet havregrød, trekornsgrød og øllebrød. Vi prøver mange forskellige slags frugt på sågar sukker og kanel på havregrød - intet hjælper. Vi har også prøvet grøntsager og kød om morgenen - heller ikke en succes.
Hvad skal vi gøre for at øge appetitten om morgenen/formiddagen?
Fra frokost og resten af dagen er appetitten rigtig fin. Spiser 1-1½ dl pr hovedmåltid og ½-1 dl frugt pr gang.
Hvorledes kan vi lette overgangen fra planen idag til en ny plan med lidt mindre bryst?
Jeg synes også at jeg mangler inspiration til hvorledes hans madplan skal se ud, når man er 7-8 mdr. Jeg søger meget støtte i Sundhedsstyrelsens bog om skemad, men synes ikke den er tilstrækkelig på dette punkt. Kan du hjælpe?
Magnus er meget glad for tykmælk - hvor meget må han få om dagen? Jeg kan kun læse mig frem til at det skal være små mængder, men hvad er det? Må et eller flere mellem måltider bestå af et surmælksprodukt?
Magnus er ligeledes rigtig glad for ris, som et alternativ til kartofler. Er det bedre at få kartofler end ris? Hvor ofte må han få ris? Vi har af vores egen sundhedsplejerske fået at vide, at der altid skal indgå kartofler i et måltid - er det også din anbefaling?
En typisk dag ser således ud:
kl. 5-6 amning, sover de fleste dag 1-1½ time mere
kl. 7.30 grød
kl. 8.30 frugt og lidt tykmælk
kl. 9.30 puttes til luren
kl. 12.00 grøntsager, ris eller kartofler + kød el. fisk
kl. 13.30 frugt
kl. 15.00 ammes og puttes
kl. 16.00 ammes
kl. 17.30 grøntsager og kartofler og kød
kl. 19.00/19.30 ammes og puttes
kl. 23/24 ammes
Magnus får desuden frugt eller rugbrødsbjælker i hånden før hver hovedmåltid.
Jeg tror vist, at det var det hele for denne gang. Jeg glæder mig til at høre alle dine svar, så vi kan få lagt en god plan for de næste uger.
Venlig hilsen
Charlotte