Svar: Spisevaner og rugbrød
13. april 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Caspars far og mor
Umiddelbart lyder det som om at Caspar spiser godt og spiser mad fra alle fødevaregrupper. Det er rigtig godt, for det er ofte at børn i Caspars alder begynder at spise mere selektivt og udelukke visse typer af mad. Den naturlige lyst til at smage og putte alt i munden er ikke længere til stede, så det er ikke alt han vil spise med den alder han har nu :)
At spise rugbrød er et dansk fænomen og børn trives ganske udmærket andre steder i verden uden at spise rugbrød.
Det Caspar har brug for er fiberholdigt brød. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Brød med et højt indhold af fibre, vejer ofte godt i hånden. Derfor kan du ved at holde brødet i dine hænder godt mærke forskel - både på de lysere og mørkere brødtyper. Se på pakkerne i supermarkedet og vælg brødtyper som indeholder 8% fibre eller mere.
De fleste børn vil omkring 1½ års alderen være så gode til at tygge, at de kan spise almindeligt rugbrød med kerner, indtil da spiser de helst rugbrød uden synlige kerner. Og kan de slet ikke lide smagen af rugbrød, så kan man give dem andre former for brød, det kan dog sagtens være at Caspar vil spise rugbrød igen, når han kan begynde at få de lidt grovere brødtyper, som I andre måske også selv spiser :)
Du kan sagtens til frokost og faktisk med fordel netop til frokost i weekenden have fokus på at han også har brug for kød, fisk og grøntsager og du kan give ham rester fra aftensmaden. Han må gerne få kogte grøntsager til frokost, kartoffelbåde, måske har I et stykke lasagne, frikadeller eller lignende til overs, så kan han få det. Fisk kan være stegt torskerogn, fiskefilet eller fiskefrikadeller, det kan også være rejer eller andet, som han selv kan spise.
Mit forslag er at I erstatter rugbrød med andet fiberholdigt brød og fokuserer på at kød, fisk og grøntsager også er vigtigt til frokost. En gang imellem kan han få fuldkorns ris eller fuldkornspasta til frokost, frokost kan være både kold og varm og som I selv skriver, hvis I serverer varm mad, så spiser han det ofte :)
Jeg synes ikke I skal skære ned i hans madindtag formiddag, det lyder meget fint at han spiser en bolle og lidt frugt. Det burde ikke tage pladsen op fra hans frokost. Også hans eftermiddagsmad ser fin ud. Igen kan I vælge at det brød han får er med højt fiberindhold og I kan også komme mysli (uden chokolade) på hans yoghurt, så han på den måde får lidt forskellige nødder og kerner. I kan evt. lave mysli selv.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske