Brev:
Spisevaner og rugbrød
13. april 2011
Alder:
13 mdr.
Spisevaner og rugbrød
Kære Helen
Vores spørgsmål denne gang handler om Caspers spisevaner. Casper er nu blevet 13½ måned og sagen er den, at han ikke bryder sig om rugbrød.
Vi har, fra han var 6 til han var ca. 8 måneder givet ham rugbrødshapsere at gumle på (efter din opskrift andetsteds her på siden). Det gik fint, og Casper spiste, i samme periode, også af og til øllebrød, selvom det aldrig blev hans livret.
Fra Casper var ca. 7-8 mdr. begyndte vi så småt at give ham bondebrød til frokost og det gled fint ned, dog aldrig i de samme mængder som når han fik grød/grøntsagsmos eller noget af familiens aftensmad. Dengang begyndte vi også gradvist at forsøge os med rugbrød, men det lod han næsten altid ligge efter at have smagt lidt på det.
Da han var 10 mdr. startede han i dagpleje og til at begynde med fik han også bondebrød dér. I starten spiste han dog heller ikke så meget af det, og af og til supplerede dagplejeren (efter aftale med os, naturligvis) med lidt grød, hvis hun vurderede, at Casper ikke havde spist helt nok til at være mæt.
De sidste par måneder er det dog gået næsten helt i stå med Caspers lyst til at spise rugbrød og det samme gælder for bondebrød.
Han smager stadig på rugbrødet, og indtil for nylig var det også vores indtryk, at han nok skulle spise noget, hvis han var sulten nok. Derfor aftalte vi dengang med dagplejeren, at det var ok, at han kun blev tilbudt rugbrød + de grøntsager, hun som regel serverer sammen med frokosten.
Men pt. (og nogle uger tilbage) er det næsten sikkert, at han slet ikke får andet end det pålæg, han kan pille af brødet samt nogle grøntsager + mælk at drikke til frokost.
Umiddelbart derefter bliver han puttet til middagslur og sover fint, men ofte er han meget sulten, når han vågner og spiser så en masse enten bolle, yoghurt eller grød.
Det er vores indtryk at dette af og til kan tage appetitten fra aftensmaden, og vi synes naturligvis ikke det er hensigtsmæssigt, at han spiser mere til eftermiddag end til aften, hvor der er grøntsager på menuen.
Caspers dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
Ca. kl. 7: Morgenmad = havregryn med mælk.
Formiddagsmåltid kl. ca. 9.30/10 = bolle + lidt frugt, vand at drikke
Frokost kl. ca. 12 = Rugbrød m. pålæg + div. grøntsager, mælk at drikke
Eftermiddagsmåltid når han vågner af middagsluren, typisk omkring kl. 15/15.30 = Yoghurt m. havregryn drysset på, bolle eller grød. Vand at drikke
Aftensmad v. ca. 18-tiden: Her spiser Casper det samme som resten af familien.
Generelt er Casper ikke kræsen. Han spiser – bortset fra rugbrødet – stort set alt: forskellige slags grøntsager (både rå og tilberedte), forskellige slags frugt, mejeriprodukter, familiens aftensmad som ligeledes er ret varieret.
Hvis vi serverer varm mad til frokost spiser han som regel gerne det.
Det er vores indtryk at vores dagplejer nok er mest tilbøjelig til, at Casper kun skal tilbydes det til frokost, som de andre børn får. Og indtil for nylig har vi haft det ok med det, da han som nævnt spiste, om ikke store mængder, så dog noget med jævne mellemrum.
Nu er vi imidlertid blevet mere i tvivl og synes ikke det er hensigtsmæssigt, at Casper dag efter dag kun får en lille mængde mad til frokost. Det er heller ikke nogen løsning bare at lade ham spise sig mæt i grøntsager, for så får han tynd mave.
Vi har selv gjort os følgende overvejelser:
1. Tilbyde Casper nogle grovboller i stedet for rugbrød. Det gør vi ofte herhjemme og selvom der klart er en sammenhæng mellem, hvor grove bollerne er og hvor meget han spiser (jo mørkere bolle, jo mindre), glider der dog noget ned.
2. Evt. skære lidt ned på de almindelige boller i stigende grad udelukkende tilbyde grovboller til mellemmåltiderne. De boller han får hos dagplejeren er ikke helt ”hvide”, men heller ikke ret grove. Og det er selvfølgelig lidt en svær sag at ”blande sig” i, hvad hun giver til børnene…
3. Skære lidt ned på mængden af mad til formiddag, hvor Casper også tit spiser en del, for derigennem at sikre, han er mere sulten til frokost.
Hvad er dit råd? Og har du i øvrigt nogle kommentarer til Caspers kostplan – gode inputs modtages gerne :-)
Venlig hilsen
Caspers Far og Mor