Svar: Mad - måltider nok?
13. april 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder, ser således ud (planen er lavet efter dine angivne tider):
Morgen 06/07: Ammes og sover lidt videre, og dagen begynder
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop (fint at lave grøden på mme)
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, øve sig mundmotorisk på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.00 som nu
Eftermiddag 15-16: tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen eller lignende. En hofret i denne alder kan være f.eks. boller i karry :), tilbydes kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig :)
Som du kan se ligner min plan meget din, men formiddagsamningen erstattes nu af et mellemmåltid, så du nu kommer ned på at amme ca 4 gange i døgnet. Hun vil have stor glæde af at få mad i hånden, mad hun kan sidde og gumle på selv, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på og det vil være rigtig godt, at I lader hendes mad, tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske