Svar: Suttestop - 2 år, 8 mdr.
13. april 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære mor
Umiddelbart lyder det som om at tidspunktet har været rigtigt, for jeres datter har ikke grædt, ikke været ked af det. Hun har savnet sutten lidt, men har fint accepteret at det var slut, har sovet godt til middag og også lagt sig til at sove om aftenen uden større problemer ...
Problemet hos jer, lyder til at være opstået fordi hun er begyndt at sutte på sine hænder og da I har været meget opmærksomme på at hun ikke skal begynde at sutte tommelfinger, så har I bedt hende lade være. Det samme har dagplejer og det lyder lidt som om at jeres datter lige nu føler sig forkert - hvilket jo ikke er godt. Hun skulle i stedet føle sig stolt og stor, fordi hun har klaret at komme væk fra sutten ...
Hvis hun virkelig gerne vil have sin sut, så kan I naturligvis være nødt til at give hende den igen - men jeg synes faktisk at I skulle finde en nu substitut for hende - f.eks. en bamse. Lad hende selv være med til at vælge en, som hun synes rigtig godt om og tal med hende om at den skal bruges, når hun skal sove i stedet for sutten. Hun kan have den hjemme og hun kan have den med sig i dagpleje, så hun har den, når hun har brug for at putte med den :)
Så i stedet for at skælde ud over, det hun gør forkert, så er mit forslag at I viser hende, hvad der vil være rigtig godt at bruge i stedet - og har hun så lyst til at sutte på øret af bamsen eller noget andet, så fred være med det. Det er hendes puttedyr og hun kan bruge den som hun vil :)
Håber du kan bruge dette forslag lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske