Brev:
Suttestop - 2 år, 8 mdr.
13. april 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Suttestop - 2 år, 8 mdr.
Hej Helen
Først vil jeg gerne sige tak for dine svar til mig. Dem kan jeg helt sikkert bruge, og vil arbejde videre med det;o)
Nu til mit spørgsmål:
Min store pige er blevet vænnet af med sutten for omkring 1 1/2 mdr siden. Hun havde noget tid været utrolig sutteglad, og stod det til hende rendte hun rundt med dem konstant. Tyggede i den og havde dem også når hun skulle snakke.
Så jeg besluttede at indføre, at det kun være på værelset hun måtte bruge dem. Så lå de i hendes seng, og havde hun brug for dem, kunne hun så gå ind og slappe af i sengen. Det fungerede egentligt fint.
Tror vi havde den ordning en uges tid, men da jeg så en dag hentede hende i dagplejen, sagde hendes dagplejer, at hun havde sovet uden sutten. Og det var gået fint. Derfor syntes vi herhjemme, at så kunne hun vel også gøre det her. Og det gjorde hun så.
I starten savnede hun den, men hun puttede sig altid. Her efterfølgende er hun bare begyndt med at putte sine hænder i munden. Det er ikke kun en finger men mere hele hånden. Siger til hende, at det kun er babyer, og det skal hun ikke gøre. Men jo mere vi påpeger det, jo mere gør hun det. Så har jeg helt droppet at sige noget. Men igår nævnte hendes dagplejer at det også er slemt der. Og hun nu er begyndt at sige meget bestemt, at de fingrer ikke skal i munden.
Til min store overraskelse spurgte hun efter sutten ved sengetid igår. Hun græd og sagde, hun ville have sin sut. Kunne sagtens trøste hende og putte hende uden problemer. Synes bare det er lang tid der er gået, og hun så stadig savner sin sut?
Har du et godt råd til hvordan, i vænner hende af med at tage sine fingrer i munden? Hun er en meget bestemt dame, og hun er lige kommet i trodsalderen. Så vi skal vænne os til at blive svaret igen, af vores ellers søde og glade pige:o)
Var det for tidligt, vi tog sutten fra hende?
Kærlig hilsen
En mor, som faktisk har en smule dårlig samvittighed over at have taget sutten