Svar: Amning vs. sødmælk
13. april 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig og I andre i mødregruppen :)
Det anbefales at man ammer eller giver modermælkserstatning til barnet er 1 år - efter et årsalderen kan man amme ca 1 gang i døgnet så længe mor og barn trives med det. Giver man flaske trappes sidste flaske ud og barnet indtager sit behov for mælk via kop.
Når vi i Danmark anbefaler at man fra 6 måneders alderen kan give børn sødmælk, så er det fordi vi prioriterer højt, at børn så tidligt som muligt kan få familiemad. Altså så familien kan spise det samme. Det betyder ikke at man skal begynde at give barnet større mængder sødmælk eller surmælksprodukter af sødmælkstypen, men hvis I f.eks. skal have kartoffelmos og du laver det på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Det samme gælder, hvis du laver lidt sovs eller lignende, så kan din datter få lidt af dette på sin mad.
Man kan også godt bruge lidt sødmælk i barnets grød - men det anbefales ikke at man bruger mere end 50 ml, og hvor meget sødmælk man skal give barnet ialt afhænger meget af, hvor meget man i øvrigt ammer eller giver flaske. For det er som sagt modermælk eller modermælkserstatning, som er barnets hovedindtag og vigtigste valg, når man taler mælk. Sødmælk er i princippet ikke noget barnet behøver at få.
Vi anbefaler at børn fra 9 måneders alderen kan få større mængder sødmælk, men stadig bør sødmælk ikke udgøre hele barnets indtag før 1 års alderen, hvor børn så i øvrigt kan begynde at få letmælk. Det skal her lige nævnes at man i de øvrige nordiske lande ikke anbefaler komælk før børn er blevet 1 år, så det er et meget dansk fænomen at give sødmælk - og det handler som sagt om at vi vægter at børn så hurtigt som muligt spiser familiemad.
Med hensyn til antal amninger eller flasker, så plejer jeg at sige følgende:
6 måneder - ammes eller flaske 5-6 gange i døgnet, svarende til mellem 800-900ml mælk
7 måneder - ammes eller flaske 4 gange i døgnet, svarende til ca 750ml mælk
8-9 måneder - ammes eller flaske 3 gange i døgnet, svarende til ca 600ml mælk
10 måneder - ammes eller flaske 2 gange dagligt, svarende til ca 400ml mælk (får barnet mme, vil de 400ml sikre barnets jernbehov indtil 1 års alderen).
Dette skal naturligvis tages som vejledende mængde, når man ammer ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får, men de fleste børn har faktisk brug for meget mælk. Det handler ikke kun om at give dem kalk og næring, det handler også meget om at sikre deres væskebehov og det er begrænset, hvor store mængder små børn kan drikke af en kop :)
Jeg synes det er for tidligt kun at amme 1-2 gange i døgnet, når barnet kun er 7 måneder gammelt, hvis man ikke supplerer med flaske også.
Håber du hermed er hjulpet videre og blevet lidt klogere på det med mælk :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske