Svar: Troede at det med maden ville blive nemmere 2. gang, men ...
12. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Majbritt
Det kan godt lyde som om at din dreng lige nu har brug for en lille pause, måske er I gået for hurtigt frem, måske er det tænderne, som spiller ind - det er svært at vide. Under alle omstændigheder vil det dog være rigtig fint, at du giver din dreng en pause fra skemaden et par dage.
Derefter skal han naturligvis igang igen og det vil her være rigtig godt at du starter hvert måltid med at tilbyde ham lidt mad i hånden, at gumle på. Det handler ikke om at han skal blive mæt af det, men om at lære ham at det at spise er dejligt og at det man putter i munden kan smage forskelligt og have forskellig konsistens. Samtidig styrker det ham mundmotorisk at sidde med noget selv og du skal derfor prøve at starte hvert måltid med noget i hånden, lad ham gumle og sutte på noget forskelligt imens du gør grød og mos klar og følg så efter med skemaden.
Det er vigtigt at du følger en fast plan for dagen og tilbyder ham måltider på faste tidspunkter. Det vil her være en god idé at starte med lidt skemad, når han vågner af en lur, og så give mælk inden han skal sove igen - din plan for dagen ser her umiddelbart fin ud.
Det er også vigtigt at du giver ham så mange smagsoplevelser som muligt, jo mere forskelligt, jo bedre er det. Det skal altså være nyt og spændende og du må veksle mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad for at få så meget variation ind som muligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Starter med lidt bløde frugtbåde f.eks. appelsinbåde i hånden at sutte på og så følger du efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at sutte på, suge saften ud af og derefter lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Starter med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og frugtmos, ammes også gerne om eftermiddagen
Powernappen springes over
Aften 18: Starter igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Sæt ham i den høje stol, når han skal spise og lade ham være med ved bordet. Brug din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Og så skal han naturligvis have en pause ind imellem, hvor han så får en tår vand og så starter I igen: "Hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal ikke fokusere så meget på mængden, det er bedre at han spiser ½ dl. 3 gange dagligt og får variation og mad i hånden og stadig drikker sin mælk, end at han spiser 1 dl. en gang dagligt og i øvrigt så afviser at få andet ... Jo mere variation jo bedre er det og en fast rytme med små og hyppige måltider er en god idé :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske