Brev:
Troede at det med maden ville blive nemmere 2. gang, men ...
12. april 2011
Alder:
6 mdr.
Hej Helen
Jeg har næsten lige skrevet til dig om min lille dreng, som er kommet godt i gang med overgangskosten. Indtil for et par dage siden har han spist rigtig fint og forholdsvis meget til 2-3 måltider om dagen, men i de sidste dage er det som om han fravælger skeen mere og mere.
I går viste han interesse for den tilbudte mad et par skefulde til hvert måltid og derefter var resten af måltidet leg for at få lidt mere i ham. Her til morgen ville han ikke engang have den første skefuld og hver gang jeg nærmede ham med skeen vrængede han på næsen og vendte sig væk.
Jeg ved, at det er meget vigtigt, at jeg respekterer hans signaler, men jeg har meget svært ved det, også fordi jeg efterhånden er nået dertil, at jeg gerne vil have nogle lidt mere rolige nætter og det ved jeg maden er med til, så jeg er nok ikke altid lige god til at respektere hans nej og i stedet insisterer på, at han skal spise en smule :(
Jeg kan mærke, at han er ved at få tænder i undermunden, kan det være grunden til, at han ikke vil spise skemad?
Jeg tænker endvidere, at jeg nu skal prøve at tilbyde ham mad og så virkelig forsøge at respektere hans nej, men hvor længe kan han gå uden at få mad, hvis han fortsat siger helt nej til maden? også når jeg ved, at han for bare få dage siden gerne ville spise med stor interesse og skal jeg bare acceptere at han ikke får mad i sig eller skal jeg reagere på det på en eller anden måde?
Han virker ikke på nogen måde syg, men har nok en tendens til at pyldre mere i disse dage, men det kan jo også være fordi han er sulten, men hvis jeg forsøger at holde en pause i måltidet og så prøve igen, vil han fortsat ikke.
Han får stadig bryst og vil gerne have det. Indtil nu (ca. 1-2 uger) har det været sådan, at han har fået tilbudt havregrød med frugt som første måltid efter nattesøvnen (omkring kl. 6.30 - 7.00), bryst til at sove på inden formiddagsluren, øllebrød / grød med frugt til frokost (omkring 12.00 - 13.00), bryst inden eftermiddagsluren og så mos omkring 17.30 - 18.00. Om aftenen får han så bryst 1-2 gange inden putteamningen omkring 19.30 - 20.00. I nat har han derudover fået bryst kl. 23.00 og kl. 1.30, hvorefter han har sovet til 5.45, hvor han havde kort opvågning, men sov videre til 6.30, hvad tænker du om sådan en rytme?
Pyha, troede virkelig at det her med maden ville blive nemmere 2. gang, men synes nu stadig at det er en kæmpe udfordring.
Med venlig hilsen
Majbritt