Svar: Irriterede ører, dræn og tidlige morgener
12. april 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Med hensyn til dræn og dræntyper, så findes der så vidt jeg ved dræn i plastik, dræn i silikone og så titaniumdræn.
Sidstnævnte er så vidt jeg ved lidt større og skulle hos nogle kunne holde lidt bedre. Jeg har også hørt at nogle reagerer allergisk/irriteret på plastdræn og at man derfor nogle gange vælger netop at bruge titaniumdræn i stedet - hvor udbredt det er ved jeg desværre ikke, men titaniumdræn er helt normalt at lægge :) Men spørg ørelægen, de ved alt om det emne:)
At han vågner tidligt på grund af øreproblemer, kan naturligvis ikke udelukkes. I har jo oplevet at han i tiden efter at drænene var lagt, pludselig sov langt bedre og hvis han ører er irriteret igen, kan det naturligt godt spille ind på hans nattesøvn og søvnrytme.
Men måske er han bare en lille lærke, som har det bedst om morgenen og derfor vågner tidligt ... :)
Tidlige morgener kan dog også hænge sammen med hans rytme generelt. Du fortæller at han ofte sover 1½ time til formiddag og mellem 1½-2½ time til middag. Han kommer i seng og sover kl. ca 20-20.30 og vågner kl. 5. Det betyder at han sover ca 9 timer om natten. Samlet sover han altså ca 12-13½ time i døgnet og det er helt fint i forhold til hans alder. Nogle dage sover han mindre end gennemsnittet, andre dage sover han som man gennemsnitligt vil forvente - så sandsynligheden for at han vågner, fordi han ikke behøver sove mere er altså stor.
Det man så skal overveje er om du vil begynde at vække ham om dagen, for at ændre dagrytme og dermed forsøge at forlænge hans nattesøvn med f.eks. 1 time mere. Man kan jo sige, at han samlet set lige nu sover det han har behov for, han trives, udvikler sig, bruger masser af energi om dagen, rejser sig, går rundt osv. Så han har naturligt brug for sin søvn og sine afbræk om dagen - men måske vil han også kunne trives med at sove f.eks. 45 minutter om formiddagen og 1½ time til middag, hvis han så sov længere om natten ...
Problemet er at man ved hvad man har og ikke hvad man får og man skal passe meget på med at ændre noget, der som udgangspunkt fungerer. Jeg synes derfor at I skal se tiden lidt an og se hvad der sker. Han bliver naturligt ældre, hans ører kommer i orden, hans søvnmønster ændrer sig, hans søvnbehov ændrer sig hen af vejen. Jeg er mest tilhænger af at I giver ham lidt tid lige nu :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske