Brev:
Urolige nætter - igen igen
11. april 2011
Alder:
13 mdr.
Urolige nætter - igen igen
Hej Helen
Så er jeg igen ude efter et godt råd fra dig angående søvn.
Vi har haft en lang god periode hvor min datter fra hun fyldte 1 år i marts til nu har sovet bedre end nogensinde før. Det var stadig ikke hele nætter uden opvågning, men en gang imellem var vi da oppe på 5-6 timer hvor hun ikke skulle hjælpes videre i søvnen- helt fantastisk :-)
Men men men træerne vokser jo ikke ind i himlen og lige som vi skulle til at flytte hende fra vores seng over i tremmesengen blev hun syg. En slem omgang med mange dages feber, snot og rød i ørene (ikke mellemørebetændelse sagde lægen…). Det ødelagde selvfølgelig søvnen mens sygdom stod på og nu er problemet at hun stadig her 2 uger efter sygdom sover rigtig dårligt igen.
Hun vågner igen 1 gang i timen som regel indtil midnat, hvorefter der går lidt længere tid mellem opvågningerne (altså samme problem som jeg tidligere har skrevet til dig om…). Nu virker de ting vi havde indført bare ikke. Hun vågner selv om hun er faldet i søvn af sig selv (dog ligger vi ved siden af hende i vores dobbeltseng, hvor hun også sover resten af natten). Siden sygdom er det desuden kun mig der duer i løbet af natten, hvor vi før sagtens har kunnet skiftes (så en af os kunne sove). Nu bliver hun meget ulykkelig hvis min mand tager hende op til sig for at trøste om natten (også selvom jeg jo ligger lige ved siden af). Og han har også pludselig fået store problemer med putningen, hvor hun også ofte er begyndt at græde ulykkeligt og række ud efter mig når de siger godnat inde i stuen. Lige så snart hun kommer over til mig falder hun til ro/i søvn.
Jeg kan ikke læse mig til at børn i hendes alder er specielt morsyge, så jeg tænker det kommer af at da hun var syg var det mig hun sov på (bogstaveligt talt både dag og nat) og fordi jeg har haft barsel indtil nu hvor jeg lige er startet job i dag. Nu har min mand barsel og vil jo enormt gerne kunne aflaste mig så jeg kan få sovet om natten, tror du bare det er en fase vi skal gennem med lillepigen før hun igen bliver ligeså tilfreds med far som putter og trøster?
En anden ting er som jeg også har været inde på før er at når hun ”vågner” om græder meget og virker ikke til at være helt kontaktbar. Hun vrider og kaster sig uroligt rundt i søvne og når det ikke bliver til gråd klynker hun en del. Er det natteskræk tror du? Og hvis ja, skal vi så sørge for at vække hende helt eller skal vi forsøge som nu at vugge hende og få hende til at falde til ro?
I den periode hvor hun sov rigtig godt var der slet ikke gråd og klynken og når hun vågnede fik vi hende lullet videre i søvnet ved at sige shyyyy og have en hånd på hende. Det virker som sagt ikke mere :-(
Men er natteskræk noget der kommer og går? Og er det forårsaget af oplevelser dagen igennem? Eller er det fordi hendes krop husker smerterne fra sygdommen?
Jeg vil også lige nævne at hun nu er gået over til 1 lur i løbet af dage og at denne efter forskellige forsøg ligger fra kl. 13-15/15.30. Dog bliver det nogle gange kun til 1½ time og alligevel kan vi som regel ikke putte hende før kl. 20. Hun vågner mellem 6.30-7 og men den urolige søvn og nogen gange kort middagslur tænker jeg jo at hun ikke får sovet nok.
Hvor skidt er det for hende at sove så uroligt? For hun er altid glad og aktiv i løbet af dagen og virker ikke specielt påvirket af de dårlige nætter?
Jeg glæder mig til endnu engang at høre dine tanker.
Kærlig hilsen
Tina