Svar: Mad og flasker
11. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Maiken
I 7 måneders alderen vil det normalt være passende at skære lidt ned i flaskerne og de fleste børn vil, når de er 7 måneder gamle, trives med 4 flasker i døgnet.
Her ser en plan, lavet ud fra dine angivne tider, således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur og puttes uden flaske
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper evt. som nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, kan begynde at få lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. moset med sine grøntsager, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se så fjerner jeg formiddagsflasken og eftermiddagsflasken og erstatter her med mellemmåltider i stedet. De fire flasker jeg bibeholder er tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres mælk, gode lure og stadig også plads til anden og mere sufficient mad.
Nogle børn trives bedst med at få flaske, når de puttes, få lov til at melde sig selv og drikke flaske kl. 01/02 og så starter de ofte dagen med grød. Det kan godt være at det vil virke bedre for jer og det er helt fint. I givet fald, vil jeg anbefale at du så beholder flasken inden formiddagsluren i stedet for flasken tidlig morgen, fordi der ellers vil gå alt for mange timer, hvor din datter ikke får mælk, hvis hun skal vente helt til middagsluren med at få sin flaske :)
Så mon ikke din datter stille og roligt selv er ved at sætte sit behov for flaske ned, så hun nu kan nøjes med fire flasker dagligt i stedet for de seks og på den måde også få plads til lidt mere rigtig mad ...? :)
Og med hensyn til hendes vågne perioder og du oplever at hun stadig har brug for 3 lure dagligt - det er helt i orden, jeg vil tro at tiden her også arbejder for jer og at du i løbet af den næste måneds tid til halvanden, vil opleve en ændring. Hun må gerne sove som hun gør nu, det lyder som om at hun lige nu har brug for sine tre lure og trives - og det er helt okay:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske