Svar: Den bedste vuggestuestart?
11. april 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Nanna
Det er helt fint, at jeres dreng skal starte i vuggestue. Det lyder som om at I har fået et godt sted, et sted som I har ønsket og I har fået det til at gå op med ferie osv. så han kan starte der, hvor I mener det er godt for ham :)
Samtidig lyder det som om at I har god mulighed for at være fleksible, i forhold til aflevering og hentning, så hans indkøring kan blive så rolig og god som muligt.
Det vil være helt fint, at det er far der afleverer i starten, fordi han har bedst mulighed for dette og at du så henter tidligt, de dage, hvor det er muligt. Det lyder som om at I begge har været en del hjemme sammen med jeres dreng, så han er naturligt godt knyttet til jer begge og derfor er det ligeså fint at far afleverer som at det er mor. At børn kan blive vrede eller bange for deres far, fordi han afleverer - det har jeg aldrig hørt om. Det handler jo om at gøre afleveringen tryg og god og det kan far være fuldt ud ligeså god til, - nogle gange faktisk bedre end mor :)
Det vil være rigtig godt, hvis far og søn kan bruge et par dage på bare at besøge vuggestuen, lære stedet at kende, prøve at være på legepladsen, spise sammen med de andre børn osv. Og stille og roligt skal jeres dreng så være der selv. Først i kort tid, så i længere tid, så han føler sig tryg ved stedet.
Det kan være en god idé at man forholdsvist hurtigt lader ham lege, spise og sove der. Han vil ikke kunne klokken og forholder sig derfor til rutinerne i hverdagen. Derfor hjælper det ham på sigt, hvis han ligesom ved at han skal spise og sove der og når de så får frugt, så kommer far igen. Nogle gange sker det, at man kommer til konsekvent at hente efter 1-2 timer i længere tid, fordi man tænker at det let bliver for overvældende med alt det nye - men hvis jeres dreng lærer at I kommer efter kun 1-2 timer, så vil han naturligt vænne sig til dette og derfor have en uro i kroppen, en slags venten på at I jo skal komme. Det kan gøre at barnet sidder og spejder mod døren i stedet for at gå igang med at lege og nyde at være til stede.
Op til at han skal starte i vuggestuen, vil det være rigtig godt at komme i vuggestuen om morgenen og blive afleveret til nogenlunde samme tidspunkt hver dag. Det er vigtigt for at få en rytme skabt med det samme og det er netop om morgenen, at alle børn møder ind og aktiviteterne går igang, så det er også dejligt at få lov at være med fra starten og ikke komme midt i det hele og skulle afbryde det de andre er igang med.
Det vil være en rigtig god idé at bruge lidt tid på at tale med pædagogerne om, hvad der er brug for af skiftetøj, bleer, mad, sutsko osv. i vuggestuen, hvad de har af regler, retningslinjer osv. og naturligvis lytte til deres råd - I skal tænke på at de jo er vant til at børn skal køres ind og alle forældre står med samme usikkerhed som jer og tænker over, hvordan det dog skal gå ... :)
Jeg vil anbefale jer, at I taler med pædagogerne om muligheden for at få en fast pædagog tilknyttet jeres dreng. Det vil være rigtig godt at den samme tager imod ham om morgenen, så han stille og roligt lærer én at kende og dermed føler sig tryg ved. Måske er de to stuepædagoger der skiftes og det er også helt fint, han kan naturligvis godt forholde sig til flere end en person, men det er som udgangspunkt vigtigt at han afleveres på samme måde og netop i favnen på den som skal tage sig af ham, i mangel på mor og far. Det er også med til at signalere "nu går jeg, så passer pædagog xx på dig". Det signalerer tryghed til jeres dreng, at det er jer der overlader ham i favnen på en anden.
I kan godt skifte mellem jer forældre, så far aflevere nogle dage og mor så aflevere end dag ind i mellem. På sigt vil det være helt fint og helt okay, at I skiftes - men forsøg lige de første dage at lade det være den samme, så tingene bliver gjort på samme måde - genkendelighed = tryghed. Når far så har kørt ind i en lille uges tid, så kan mor fint forsøge en dag.
Det samme gælder med hensyn til fridage ind i mellem. Det vil være rigtig fint at du en gang imellem giver din dreng mulighed for bare at være hjemme og slappe af og nyde dagen sammen med dig. Andre dage, vil det være super, at han får en kort dag og bliver hentet tidligt og atter andre dage, vil det være fint at han er i vuggestuen i længere tid.
Hvornår du kan holde ham hjemme første gang - det afhænger helt af hvordan han reagerer og hvad hans behov er. Hvis I lige er inde i en god rytme, hvor han afleveres, leger, trives og derefter hentes, så skal I ikke bryde dette den første tid. Men hvis han er ked af det, hvis I kan mærke på ham, at det er rigtig hårdt at være i vuggestue, så er det helt fint at give ham lidt kortere dage eller fridage ind i mellem, så han netop får ro og får den tid han behøver.
Håber du/I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske