Svar: Vil ikke skeen og vågner tit
11. april 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mor M
Nu hvor din datter er 9 måneder gammel, så må hun godt få større mængder sødmælk og andre komælksprodukter og hun kan således godt indtage mælk nok, selvom du nu ikke længere ammer. Du kan dog overveje, om du vil give hende modermælkserstatning - enten af en kop eller bruge det i f.eks. morgengrøden, for at hun ikke kun får komælk ... Når vi i DK anbefaler at man giver børn komælk, så adskiller vi os fra de øvrige nordiske lande, som først anbefaler komælk fra 1 års alderen.
Det er helt normalt at børn i jeres datters alder lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at de er trætte af skemaden - fordi de gerne vil spise selv. Det er altså et udtryk for selvstændighed og ønske om at være mere med.
Det er vigtigt at bibeholde hendes naturlige lyst til at putte i munden og udnytte dette. Det betyder at I skal tilbyde så meget forskelligt som muligt, både mad i små stykker og mad i større stykker og mos, fordi jo mere variation hun får jo mere spændende virker maden også. Ligeså snart hun bliver et år, så bliver hun langt mere selektiv og meget mere bevidst om hvad det gør ved jer, hvis hun lukker munden sammen og skubber tallerkenen væk.
Der dog igen tvivl om at jeres datter allerede nu godt ved, at det at lukke munden gør noget ved dig / jer .... Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, man forsøger med alverdens ting, for at få hende til at spise bare et eller andet ... Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I andre får og Hun skal se at det er det samme, som I andre får og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende næsten alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe hende med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad hende også selv forsøge sig.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra jeres angivne tider og nuværende plan, ser således ud:
Morgen 6: Havregrød med frugtmos, havrefras at sidde med selv, som nu. Lav grøden med sødmælk eller mme og giv sødmælk af kop.
Puttes til lur kl. ca 8 som nu
Formiddag 10: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, rognguf eller lignende. Suppleres med kogte pastaskruer, grøntsager i stykker, frikadelle, rejer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Kl. 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas, sødmælk af kop.
Puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16: Tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks fra ovnen, frikadeller, farsbrød, medister med kartofler og brun sovs, kartoffelmos og millionbøf - hvad I nu kan finde på :) De gammeldags retter med sovs og hakket kød er ofte et hit. Vand eller sødmælk af kop.
Godnatgrød med frugtmos, mælk af kop.
Puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften eller først på natten 23-01: Hvis hun vågner her, så vil jeg anbefale at I giver hende lidt mælk af en kop, så hun får lidt ekstra mættende i maven og derefter naturligt så vil kunne sove lidt bedre ...
Som du kan se ligner min plan jeres rigtig meget og der er ikke de store ændringer - dog er mit forslag at I kun giver grød 2 gange dagligt (morgen og som godnatgrød) og ellers giver mere grøntsager, kød og fisk. Jeg vil også anbefale at du ikke giver sødmælk til alle måltider, men også vænner hende til at drikke vand (hvilket du også skriver at hun gør og er glad for - det fremgår bare ikke af planen :)) Og så er ost også en god idé, for at sikre hende lidt ekstra kalk.
Det er meget fint at acceptere at hun lige nu spiser med gaffel og med fingrene og ikke så gerne med skeen. Men prøv dog at holde fast i grøden morgen og aften og at det stadig er okay at få lidt med ske her ... :) Når hun bliver ældre, vil hun jo selv skulle lære at spise med ske og det er ganske fornuftigt at holde fast i at skemaden ikke bare helt udgår - også fordi du netop via skemad, kan sikre hende ekstra energi og det er også godt til at holde maven igang, holde blodsukkeret stabilt og give god og naturlig mæthed ..
Du skal naturligvis sikre hendes behov for mælk, hvilket vil være ca 500ml dagligt, alt incl. Det vil sige at alt tæller med, både den mælk der indgår i grød og mos, den mælk hun drikker af kop, får via en portion yoghurt, via sovs osv.
At hun vågner hyppigt, skyldes sandsynligvis både alder og den udvikling hun går igennem. At der sker meget nyt, at amningen er stoppet, at tænderne bryder frem osv. osv. Hun er udsat for en del, som hun skal forholde sig til og alt hvad der sker i hendes hverdag, skal bearbejdes om natten, når hun sover. Derfor drømmer hun ekstra meget lige nu og har naturligt rigtig svært ved at sove roligt om natten :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske