Brev:
Vil ikke skeen og vågner tit
11. april 2011
Alder:
9 mdr.
Vil ikke skeen og vågner tit
Hej Helen.
Tak for en god brevkasse - jeg håber, du kan hjælpe vores lille familie videre til en bedre hverdag.
Vores datter er en lille krudtugle - glad, social og virkelig aktiv. Hun har længe kravlet, rejser sig op ved alt, går langs bordet, osv. Der er gang i hende og det er skønt:-)
Vores spisning er dog ved at ende i noget rod. Hun nægter skeen - skriger, tramper i stolen og flipper tit så meget at jeg er nødt til at tage hende op af stolen og trøste hende. Jeg er klar over, at det er fordi hun vil selv - for hun vil allerede alt selv:-) Derfor forsøger vi, at supplere så der altid er noget i hånden, både mad og hendes egen ske, men det hjælper ikke ret meget.
Hun er virkelig inde i en periode, hvor hun bliver ked af det hver gang hun spiser, hver gang hun bliver skiftet og hvis det mindste går galt for hende når hun leger... så det bliver til mange gange på en dag, hvor hun ikke er den glade lille pige vi kender. Jeg tænker om det kan være en kombination af at hun vil alt selv (men ikke kan endnu), at hun måske snart begynder at gå og at tænderne i overmunden snart er på vej (hun har 2 i undermunden). Hvad tænker du?
Udover spisning sætter vores aftener/nætter også far og mig på en virkelig prøve.
Indtil for 14 dage siden ammede jeg stort set hele natten og det måtte ophøre for jeg kunne ikke hænge sammen mere og vores datter spiste stort set ikke i løbet af dagen. Jeg valgte den hårde metode og nægtede hende mad hele natten (fra kl 23). Hun skreg den første nat, men de efterfølgende nætter søgte hun ikke brystet. 2 dage efter dette, nægtede hun brystet både dag og nat, hvilket bestemt ikke var min hensigt. Uanset hvor meget jeg prøvede, ville hun ikke ammes mere. Så det er vi altså stoppet med...
Men hun vågner stadig mange gange i løbet af aftenen/natten og står op ml. 4.30 og 5. Jeg er ved at være løbet tør for idéer til nye tiltag. Det skal siges at hun indtil for 1 uge siden sov mellem os. Nu putter jeg hende i hendes egen seng og der sover hun hele natten (den står i vores soveværelse) så det er også mange nye ting for hende - jeg tænker måske for mange nye?
Vores dag ser således ud:
Kl. 5
Vi står op
Kl. 6
Havregrød med frugtmos (og jerntilskud), havrefras at sidde med selv, sødmælk af kop
Kl. 8
Puttes til formiddagslur, sover ca. 1,5-2 timer
Kl. 10
Rugbrødshapsere med smøreost eller leverpostej, ostehaps, figenstang, minifrikadeller, frugtstykker, rester fra vores aftensmad/kartoffelmos, sødmælk af kop
Kl. 12
Grød med frugtmos, sødmælk af kop
Kl. 12.30
Puttes til eftermiddagslur, sover ca. 2-3 timer
Kl. 16
A38 med bananstykker, bananstykker hun selv sidder med, vand af kop
Kl. 18
Aftensmad, smager altid vores mad og får sin egen portion. Hvis det ikke er børnevenligt får hun kartoffelmos med grøntsager og kød, sødmælk af kop
Kl. 19
Godnatgrød med frugtmos, vand af kop.
Kl. 19.30
Puttes
Vågner derefter ca. 4-5 gange inden vi går i seng, hvor hun rejser sig op i seng. Det er oftest nok at lægge hende ned med sutten. Fra vi går i seng til kl. 5 vågner hun typisk 3-4 gange. Jeg kan nogle gange bare lægge hende ned, men oftest skal jeg sidde med en hånd på hende til hun sover.
Er der noget i vores dagsrytme du tænker vi kan ændre for at hjælpe hende til at sove bedre om aftenen/natten? Jeg har det egentlig okay med at hun vågner kl 5, for hun er lysvågen og vi kan umuligt få hende til at sove mere - når jeg starte arbejde om 1,5 måned vil jeg samtidig nyde de lange morgener med hende.
Skal vi bare acceptere at hun spiser når hun er sulten og ikke bekymre os så meget om det med skeen? Forresten, får hun nok mælk nu når jeg ikke ammer mere? Jeg er meget opmærksom på at tilbyde hende vand i løbet af dagen.
På forhånd mange tak:-)
Kærlig hilsen
Mor M