Svar: Natteravnen II
11. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære trætte forældre II
Tidspunktet vi går i seng på og tidspunktet vi står op på, har stor betydning for vores indre ur. Hos os voksne kan der sagtens ske udsving, det tåler vi ret godt og det betyder ikke noget, at vi en dag sove lidt længere eller får en lidt kortere nattesøvn - men børn tåler ikke udsving særlig godt.
Derfor er det utrolig vigtigt at I hjælper jeres datter med at komme op om morgenen, så dagen starter til et fast tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend. Det er vigtigt at rytmen så vidt muligt er den samme og det kan være problematisk at hun nogle gange lige sover ½ time længere, fordi hendes middagslur så rykker sig og bliver kl. 14 i stedet for kl. 13 - fordi det igen så påvirker hendes parathed til at komme i seng om aftenen, og rykker den forkerte vej.
Det har på samme måde også noget at sige, hvor lang en middagslur hun tager og din mor har ret i, at nogle børn springer middagsluren over, når de er 2½ år - de fleste børn kan dog ikke undvære den før de er i 3 års alderen .. men igen, det kommer jo også an på hvornår barnet står op og hvor meget barnet sover om natten. Man er nødt til at se på helheden, se på døgnet og hvordan barnet trives.
I den periode, hvor børn begynder at kunne springe middagsluren over, vil de ofte have brug for den i nogle dage og kunne undvære den i andre. Så det kan godt være, at jeres datter vil have brug for den i institutionen, fordi der sker mange ting der og hun naturligt bliver mere træt og bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt - men at hun så hjemme i weekenden, nogle gange kan undvære den. Den fleksibilitet er nødt til at være der.
Din fornemmelse for at hun de fleste dage har brug for den, er sandsynligvis rigtig og derfor er det også rigtig godt, at du putter hende til middagslur - men det er vigtigt at hun ikke først sover kl. 14 og det er samtidig vigtigt at hun ikke sover i flere timer, fordi det naturligt vil påvirke hendes puttetidspunkt om aftenen.
De fleste børn vil i jeres datters alder sove 12½ time i døgnet, nogle sover lidt mere, andre lidt mindre. Det er et gennemsnitligt tal. Det vil hos jer, være meget fint, hvis hun f.eks. sover 21-8 - svarende til 11 timers nattesøvn og så sover 1-1½ timer til middag
Mit forslag er, at I holder fast i at hun skal være oppe og igang senest kl. 8, at hun sover til middag mellem 13-14/14.30 og kommer i seng kl. ca 21.
I skal ikke forvente at I kan rykke hendes puttetidspunkt længere frem end til kl. 21, hvis hun skal have lov til at sove til kl 8 om morgenen og stadig også sove til middag ...
Og ja - en stram struktur vil hjælpe, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske