Brev:
Natteravnen II
11. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Natteravnen II
Kære Helen
Allerførst mange tak for dine tidligere besvarelser og din fantastiske brevkasse. Vi er utroligt glade for sine svar og glade for at du også synes "God nat og sov godt" er en dårlig idé.
Men nu skriver vi igen. Vi bor i udlandet, så du fungerer lidt ligesom hvis jeg havde en sundhedsplejerske i dk. Det drejer sig stadig om vores lille natteravn Isabelle på godt 2½ år nu.
Sidst vi skrev, var det fordi hun havde det med at holde fest i tiemvis efter puttetid kl 20.
Du skrev at vi skulle forsøge med puttetid fx 22.30, så hun kunne føle sin træthed og brudt vanen med 2 timers hygge og fest i sengen inden hun faldt i søvn... Vi var/er meget begejstrede for idéen, og gik straks i gang, og fik også din bog om søvn sendt herover... I starten gik det strålende, hun var oprigtigt træt kl 22.30 og vi rykkede det langsomt fremad... så endte vi på 21.30... og der er vi ligesom blevet for nu går der gerne en time før hun sover igen... suk.
Min mand mener at det er fordi vi en enkelt nat lod hans fætter babysitte, som vi havde glemt at fortælle om vores sovestrategi for Isabelle, og derfor puttede han hende kl 20 hvorefter hun holdt fest i 1½ time som i "gode gamle dage"..
Han mener at fætteren uvidende er kommet til at "sabotere" vores strategi og at vi bare skal fortsætte, med at holde fast i 21.30 indtil hun igen er træt nok til at vi kan rykke det mere frem...
Når hun sover, vågner hun kl 8 +/- en halv time. Vi sender hende som regel først afsted til vuggestue kl 9.15, da min mand arbejder hjemmefra og ikke har travlt om morgenen. Selv er jeg på barsel med den mindste (4 mdr). Jeg har foreslået om vi skulle vække hende tidligere og sætte hende tidligere i vuggestue, men da vi begge er glade for at hun sover til kl 8 om morgenen, har det ikke været et varmt forslag...
Min mor har foreslået at vi dropper hendes middagslur, men det tror jeg ikke hun er moden til endnu. På den anden side er det blevet lidt en kamp at få hende til at sove til middagslur i weekenderne, mens det tilsyneladende ikke er noget problem i vuggestuen... Skal børn ikke helst være 3-4 år før de slipper middagsluren?
Vi lægger hende til middagslur kl 13, men det er ikke altid det lykkes at få hende til at sove.. og det er ikke altid vi får lagt hende kl 13 (nogle gange bliver den 14/14.30), selv om vi prøver, da det også skal gå op med andre aktiviteter i weekenden.. Nogle af mine venner har direkte aflyst arrangementer mv pga deres børns middagslur, men det synes jeg ikke burde være nødvendigt med så stram en struktur.. men ville en stramt struktureret weekend hjælpe på problemet?
Vi håber du igen har et par gode idéer og råd til hvad vi gør. Skal vi fortsætte den sene sengelægning (har kørt 1 måned nu)? Måske endnu senere igen forfra? Skal vi droppe middagsluren?
Vi bruge god tid hver aften på alle gode putteritualsråd (snak om dagen, sange, natlampe er installeret, bog, skift af tøj og ble inden sengetid, en lille godnathavregrød etc)..
Mange kærlige hilsener
De trætte forældre II