Svar: Sove ikke igennem - 8 mdr.
10. april 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Elisabeth
Der kan være flere ting som spiller ind hos jer :)
For det første er det vigtigt at din datter får både mad og væske/mælk nok i løbet af dagen og aftenen for ikke at behøve søge det ekstra om natten.
For det andet, er det vigtigt at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden, fordi hun så forbinder det at skulle sove med at få bryst. Det handler om søvnassociationer og er et søvnassciationsproblem.
Og så er det, som du selv er inde på, vigtigt at hun nu får variation i sin mad, at hun ikke længere kun får grød og mos, at hun får mad med masser af bid og smag, mad som udfordrer hende :)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur (denne amning kan evt. erstattes af lidt mælk af en kop i stedet og så kan du amme aften, sen aften og tidlig morgen)
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, mad der smager af noget, moset mad og mad i stykker, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
At sove igennem, når man er 8 måneder gammel vil ofte være at blive ammet kl. 20 sove til omkring midnat, blive ammet igen og så sove til næste morgen tidlig, hvor hun så enten bliver ammet igen eller hvor dagen starter med en grød. Det vil sige, at hun nu forventes at kunne sove 6-7 timer uden at få mælk.
Det er som sagt vigtigt at hun får mad og væske nok om dagen, for at du med sikkerhed ved, at hun ikke søger brystet om natten, fordi hun har et reelt behov for at få mere at spise ...
Men derudover kan det som sagt også handle om et søvnassociationsproblem.
Det er også helt naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og det er der I lyder til, at være nået til nu :)
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af at få bryst for at sove, så vil hun naturligt i løbet af natten søge dig, være afhængig af dig og søge brystet igen og igen for at kunne komme videre i søvnen.
Det er stadig vigtigt at hun bliver ammet, så hun får sin mælk og ikke er sulten. Men det er rigtig vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at du når du putter hende, ammer hende og flytter hende over i sengen, hvor du ønsker hun skal sove - lige der, hvor hun er træt nok til at falde i søvn og lige når at registrere, at hun nu ligger i sin seng.
Måske vil det gå helt af sig selv, tingene kan godt ændre sig, fordi du får skabt en ny dagsrytme med mere rigtig mad og dermed mere mæthed - men måske skal I arbejde bevidst på at lære hende at sove, uden at have bryst eller andet i munden :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske