Brev:
Søger desperat hjælp til søvn og mad
10. april 2011
Alder:
9 mdr.
Søger desperat hjælp til søvn og mad
Hej Helen
Jeg har flere gange ville skrive til dig, men energien ej heller overskuddet har været der. Det er der stadig ikke men nu må jeg tage mig sammen og få det gjort for jeg har seriøst brug for din hjælp.
Til at starte med, så er det en meget lang historie som jeg håber du kan se den råde tråd i.
Det hele startede nok da min søn var 6 mdr.. i dag er han 9 mdr. Vi havde i en periode haft rigtig mange problemer med hans mave og gav ham dagligt lactolose hvilket hjalp ham med at komme af med afføringen. Han havde en god appetit og det med grød og mos gik som en drøm. Skal lige sige at han er flaskebarn siden han var 3 mdr. gammel.
Lige siden han blev født han ikke sovet rytmemæssigt. Han har altid været urolig og vågnet tit for at skulle have flaske eller sut. Nå, men nu er det hele bare gået i vasken.
For godt 2 mdr. siden blev han syg for første gang med host og snot samt tog sig rigtig meget til ørene. Det med ørene holdte vi slf øje med men der var ikke tegn på der var noget der gjorde ondt når vi lagde ham ned. Både mig og hans far er begge ørebørn så var meget obs. på det. nå, men hosten og snotten fik vi overstået, men kort tid efter var den gal igen. denne gang var der mega høj feber, tog sig mere til ørene og fik igen hosten og meget snot.
Vi tog til vagtlægen som konstaterede at han havde mellemørebetændelse på begge øre og gav ham penicillin som skulle hjælpe. Det gjorde det så bare ikke. Vi fik en tid hos ørelægen som kunne se at der var rigtig meget væske i hans øre fortsat. Han spurgte frem og tilbage med hans spisen og søvn og kunne fortælle, at han havde tabt sig pga. feber, mangel på lyst til at spise og drikke fordi han simpelthen var så snottet og hostede som en gal, samt at han i meget lang tid ikke sover godt om natten. han lagde dræn på ham efterfølgende dag.
Selve operationen gik godt, dog med et par hårde dage efterfulgt med meget væske ud af ørene, stadig snot og hosten hvilket ikke gjorde det nemmere at få mad eller væske i ham. Jeg lagde mærke til at der kom blod ud fra det ene øre og kontaktede igen lægen og kom ned for at finde ud af der var gået infektion i det. men heldigvis hjalp de nye dråber og væsken fra begge øre stoppede med at løbe kort til efter. men så skulle vi lige have styr på næsen og halsen igen og det er lige med nød og næppe at det er stoppet.
Men sagen er den idag at min søn absolut intet vil spise og næsten heller ikke drikke igen. jeg vil prøve at gennemgå hans rutine for dagen.
Vågner kl. 5 og er frisk, men der giver jeg ham lidt vand/kamillethe og sutten og prøver og se om han ikke vil sove lidt videre. For det meste gør han og andre gange er det ik nok til at han sover videre. men jeg står ikke op før kl 6 og giver ham hans flaske på 180 ml. hvis han er rigtig tørstig så drikker han det hele men ellers gemmer jeg resten til når jeg ligger ham igen efter 1 times tid hvor han har fået ren numse og leget lidt.
Så ligger jeg ham igen ved 7-730 afhængig af om jeg kan se om han er klar til at sove. for det meste er det nemt at få ham til at sove igen og sover ca. 2 timer. omkring når kl. er 10 har jeg lavet morgenmad og ny flaske på 100 ml klar og vi starter dagen.
Jeg kan lige få et par skefulde i ham før han får et flip og ik vil spise mere. Det meste af mælken ryger ned. men nu hvor han ik vil spise prøver jeg at give ham hvidt brød med smørost eller hvad jeg nu kan få ham til at spise. her hjælper jeg ham for det meste, men jeg ligger også maden på hans bord for så glemmer han lidt det med at han ik vil spise.
Så bliver han skiftes og vi leger igen. når kl så nærmer sig 1130-12 så er han klar til at sove til middag og igen er det for det meste nemt at få ham til at sove. ( må vist heller lige nævne at han ligger i min seng sammen med mig og sover så jeg også får lidt søvn. hvis han ligger i egen seng er han urolig, tumler rundt og til sidst overtræt også er det en krig ).
Nå, men her sover han igen omkring 2 timer og vågner ved 14 tiden. så prøver jeg at lave rugbrød med pålæg og igen en flaske med 100 ml og vand. igen melder han ud med det samme, at det passer ham ikke og vil ik spise - dog vil han godt have mælken og vandet. igen prøver jeg at ligge maden på bordet det hjælper på det lidt. Eneste jeg virkelig kan få ham til at spise er ostehaspere eller smørost. jeg har også prøvet fiberboller og hvidt brød for og se om det ville hjælpe i stedet.. men nej.
Han er derefter vågen til omkring 16-1630 hvor han sover en kort lur på 45min-1 time. når kl så er 17.45 -18 så har jeg lavet grøntsags mos gerne med enten kylling, kød, fisk og igen en flaske på 75ml og vand. Igen kommer der kun et par skefulde ind og kødet ligger jeg på bordet som jeg så håber han spiser. for det meste kommer det indenbords, men mælken vil han godt have, dog drikker han ikke det hele op. når vi så spiser så prøver vi at give ham lidt af vores mad og hvis vi er heldige så kommer der lidt mere indenbords men også kun lidt. så jeg tænker bare, han må da snart være sulten for han spiser jo intet om dagen.
Når kl. så er 19 begynder han at vise tegn på han allerede vil i seng igen, men der strækker vi den med aktivering/bad til omkring 1945-20 så laver jeg en flaske på 240 ml som vi for det meste stille og roligt sidder sammen og putter med. det er så kun halvdelen han drikker og resten giver jeg ham inde i sengen (her sover han i sin egen seng ).
At putte ham til natten er nemt, dog er han meget urolig og vipper frem og tilbage meget. siger ik så meget, men jeg sidder i et andet værelse og kan høre hvis han mister sutten. skal lige sige at han fast gnider næse og øjnene meget og derfor sutten ryger ud. og ej heller vil han have dyne på. prøver jeg at give ham den sparker han den af eller bliver endnu mere urolig hvis den er hos ham. efter 15-20 afhængig hvor træt han er sover han. derefter vågner han tit og når man kommer ind til ham vil han have resten af mælk og derefter sover han igen.
Efter 4 timer søvn så begynder helvede for mig. han vågner mindst 5-10 gange hvor hans enten ik kan finde sin sut eller igen er tørstig. her giver jeg ham vand/kamillethe. for det meste er det nok bare lige med en tår også sover han igen, men på det seneste hvor han ik spiser meget er han mega urolig og faktisk meget frisk til min store irritation.
Ja, og så når vi jo så til når han vågner der ved 5 tiden.
sorry for den lange smøre. Jeg er en meget meget brugt mor, der i mange mdr. ik har fået søvn. jeg gør slf alt hvad jeg kan for min lille dreng, men må indrømme min mangel på motivation og glæde bare ik er der for tiden. Al min energi og glade person kan jeg ik finde og mangler hjælp til at komme ovenpå igen og få min lille glade og sultne dreng tilbage.
Kære Helen.. kom med dine vise ord og erfaring..
Kærlig hilsen
Jeanet