Svar: Hvornår forventes ingen mælk om natten
10. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Sabrina
Når børn er 6-7 måneder forventes det at de kan sove igennem, hvilket svarer til at de kan sove 5-6 timer (7 hvis man er meget heldig) uden at få mælk. Det betyder at børn i den alder, vil skulle have mælk aften, sen aften (omkring midnat) og igen tidlig morgen - man kan altså regne med at se kan sove fra kl. er ca. 24 til den er 06 uden at behøve bryst eller flaske.
For at dette skal kunne lade sig gøre, så er det dog en forudsætning at barnet får både mælk og mad nok dagen igennem. Det er sådan, at netop i takt med at barnet får mere og mere skemad, så skal man være opmærksom på, at skemaden ikke fylder så meget, at det fjerner pladsen for mælken. Jeres datters mælkebehov er stort, det handler ikke kun om at sikre hende mælk nok, men også om at sikre hende væske nok og når hun er 7 måneder gammel, så er hendes behov for mælk ca 800ml i døgnet. Derfor vil hun naturligt skulle have en del mælk om dagen, ved siden af skemaden, for også at kunne undvære det om natten - får hun ikke nok om dagen, ja så skal hun naturligt have lov til at få det om natten :)
Hvis man er helt sikker på at barnet får både mad og mælk nok om dagen, så kan man roligt arbejde på at springe amningen midt nat over og altså arbejde på at hun sover fra midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk. Hvis mit tidligere råd til jer omkring langsom netrapning af brystet om natten ikke fungerer så er det fint at lade far tage over, give den tryghed og ro hun har behov for, nærhed, kærtegn osv. og lade mor sove i et tilstødende lokale - jeres datter skal stadig føle sig tryg og rolig, når far så tager over :)
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger i døgnet ofte være nok og disse vil nogle gange ligge inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten. Andre gange ligger de aften, sen aften og tidlig morgen og det er så amningerne om dagen der forsvinder først.
I 10 måneders alderen vil de fleste børn trives med to amninger i døgnet og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. At sove igennem i denne alder er, at blive ammet kl. 20, sove og ammet igen kl. 04 og sove videre. Eller at blive ammet kl. 20 og igen kl 24 og så sove til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der er realistiske forventninger og at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske