Svar: Spiser forsat ofte om natten
8. april 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder ganske rigtigt som om at du har en sulten dreng, han spiser jo tilsyneladende godt om dagen, men søger alligevel brystet hyppigt natten igennem - og du har her indtryk af at han tager godt fra, der er ikke kun tale om en lille tørstslukker ...
Så du har sandsynligvis ret, du har arbejdet på at øge hans mælkeindtag og få skruet din mælkemængde op, men det er ikke nok til at mætte ham, han har brug for noget andet.
Du kan overveje, om I vil forsøge med en flaske med modermælkserstatning. Hvis du har det sådan at du på sigt, vil synes det er rigtig rart hvis han vil tage flaske, fordi han så kan blive passet, så kan det være en rigtig god idé at introducere en sådan nu.
Det er også sådan at modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning.
Og så har flasken jo den fordel at den kan gives af far, så du har mulighed for at gå tidligt i seng, far kan give flaske sen aften og du kan så sove nogle gode sammenhængende timer, indtil din lille dreng så vågner og har brug for brystet igen :)
Og ellers er alternativet at starte med lidt skemad. Du skal her så indstille dig på at det vil tage lidt længere tid, før skemaden vil kunne indtages i en mængde, hvor du vil opleve at det har mættende effekt. Med den alder din dreng har lige nu, vil han skulle have smagsprøver og det vil sige 4-5 skefulde og ikke mere - max ½ dl af gangen. Skemaden kommer ud over det vanlige mælkeindtag og erstatter ikke mælken.
Jeg anbefaler altid at man starter med skemad om dagen, f.eks. formiddag eller frokost og derudover så ammes som du plejer at gøre. Start med få skefulde og øg ham så stille og roligt over nogle dage. Hold igen, så han ikke bare fylder maven med grød, men så han stadig får sin mælk. Når han kan spise 1/2-3/4 dl, så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt, her vil han sandsynligvis være omkring 5 måneder. Det vil her være rigtig godt at give grød som du plejer til frokost og så introducere grøntsagsmos som det andet måltid om aftenen.
Det er en god idé at starte med en ren grød, så han lige vender sig til smagen og konsistensen, teknikken osv først og så derefter varierer lidt med lidt forskellig frugtmos.
Giv ham samtidig vand af en kop eller et snapseglas, så han stille og roligt også lærer at drikke det og på den måde.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt. med en lille ekstra amning kl. 7.30 og dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, i starten ren grød men stille og roligt varieres med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14, prøv om du kan putte ham i barnevognen, så han lærer at sove middagslur der og får en lidt længere og mere sammenhængende lur
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover her dagens 3. lur
(Aften 18: her introduceres 2. måltid skemad, grøntsagsmos, når skemaden til frokost fungerer, vand af kop)
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter hvor lang den 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg håber at planen her giver dit lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu og hvordan I kan arbejde lidt videre :)
Med hensyn til ulykkelighed, så kan det handle om flere ting - måske føler han sig presset ved brystet. Det kan her hjælpe at du prøver at amme ham i tvillingestilling eller ammer ham liggende, fordi han så ikke føler sig holdt fast i din favn og presset mod brystet dermed er mindre.
Det kan også handle om at han bliver overtræt og derfor har svært ved helt at koncentrere sig om brystet og i stedet bliver irriteret.
Så kan det handle om at din cyklus kan påvirke din mælk og også smagen af din mælk .. ligesom det kan handle om at han nu har en alder, hvor han naturligt viser mere temperament og derfor godt kan blive sur, hvis mælken enten løber for hurtigt eller måske ikke løber hurtigt nok ... :)
Det vil være rigtig godt at du nu begynder at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt og hvor han på sigt, får skemad, når han vågner af en lur og mælk inden han skal sove igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske