Brev:
Spiser forsat ofte om natten
8. april 2011
Alder:
4 mdr.
Spiser forsat ofte om natten
Hej Helen
Så er der gået 5 uger siden jeg sidst skrev, og min søn ammer forsat ca. hver anden time om natten ....
Han er en stor meget veltilfreds gut nu, som vejer ca. 7,5 kg (vejede 3,2 ved fødslen) - så han får i hvert fald nok mad. Han spiser også godt om dagen, men bliver nogle gange fuldstændig ulykkelig, når jeg ligger ham til om dagen og aftenen, og i de tilfælde må jeg droppe amningen (så jeg kan ikke få mere mælk i ham om dagen, og heller ikke selv om jeg ligger i soveværelset med ro og mørke).
Min tålmodighed er ved at slippe op nu og trætheden er voldsom. Jeg har forsøgt at lade min mand tage over, og forsøgt at trøste osv. i stedet for at amme, men intet virker. Han slatspiser ikke om natten, men tager nogle gode store måltider, så jeg tror, han er sulten.
Min tanke er, at han meget snart skal have noget andet end modermælk, så han kan blive noget mere mæt, og forhåbentligt sove længere tid ad gangen om natten uden mælk. Hvornår på dagen/aftenen vil du anbefale mig, at jeg giver ham grød/mos? Umiddelbart tænker jeg selv ved 19 tiden efter hans korte sene "eftermiddagslur", da det måske giver noget uro i maven, og derved ikke er så godt lige inden natten? Og hvad skal jeg give ham vælling eller grød eller begge dele?
Jeg vil meget gerne forsætte med amningen, og at jeg ammer ham oftere, end jeg giver ham mad. Vi nyder begge ammesituationen.
Hans dagsrytme er ca sådan:
*Vågner ca kl. 7.30
*Sover i barnevogn fra ca. 9.30-11.30.
*Lur med mig i soveværelset fra ca. 13.30-14.15 ( i soveværelset da det er eneste måde og tidspunkt, jeg også kan finde ud af at få en lur om dagen)
*Sover i barnevognen fra ca. 15-16
*Sover i barnevognen fra ca. 18-18.45
*Bliver puttet for natten ca. 20.30. Han sover først rigtig tungt ved 23 tiden (altså ofte opvågninger inkl af og til amninger mellem 20.30 og 23).
Er ovenstående dagsrytme noget rod?
Et helt andet spørgsmål er, hvorfor han nogen gange bliver fuldstændig ulykkelig, når jeg forsøger at amme ham? Jeg når knap nok at lægge ham til, før han græder meget ulykkeligt og afviser at amme. Det har stået på i ca. 1½ mdr. Han gør det ofte, hvis han bliver for træt, inden jeg får lagt ham til. Men andre gange, er han slet ikke træt. Ofte afviser han amningen inden natten (ca. kl. 20.30). Jeg får ham i stedet - med besvær - ham til at sove i favnen. Her sover han i favnen i ca. 10 minutter og så lægger jeg ham til, og han spiser meget (altså han er sulten). Jeg har efterhånden fundet en måde at håndtere det på selvom det er trælst, men kan du forklare mig, hvorfor det er sådan og om det er normalt? Kan det være fordi jeg presser for meget mælk i ham om dagen?
Altså;
Hvordan og hvornår på døgnet introducerer jeg bedst andet mad (hvilken mad), så han forhåbentligt sover bedre om dagen?
Er det en uhensigtmæssig dagsrytme vi har fået os?
Hvorfor bliver han ofte helt ulykkelig, når jeg lægger ham til?
På forhånd tak for dit svar.