Svar: Hvordan får vi vores dreng til at sove længere om morgenen?
8. april 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Line
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun én lur dagligt. Og umiddelbart tænker jeg, at den tid nærmer sig for jeres søn - når han har brug for to lure, så skyldes det netop, at han vågner så tidligt, at han er nødt til at få en ekstra morgenlur ... hvis han kunne forlænge sin nattesøvn lidt, ville han naturligt kunne nøjes med en lidt længere middagslur og det ville være super, netop at putte ham omkring kl. 12, som vuggestuen også gerne vil :)
Den lur på 45-60 minutter han sover som morgenlur, ville det være rigtig godt, hvis han kunne sove som forlængelse af sin nattesøvn. Lige nu lyder det næsten som om at han afbryder sin nattesøvn et par timer og så sover det han mangler dér...
Rytmen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det er begrænset hvor meget I kan ændre på der. Det I skal være opmærksomme på er, som I også allerede forsøger, at få ham til at sove lidt længere om morgenen, ved at tage ham ind til jer og forsøge at lulle ham til ro der. Hvis I kan forhindre hans opvågning kl. 5 eller gøre opvågningen så kort som muligt, vil det være rigtig godt. Netop fordi I så vil kunne springe morgenluren over og i stedet begynde at putte ham tidligere til middagslur og således kun få en lur dagligt...
Kunne det være en idé at I et par nætter sov på hans værelse på en madras på gulvet, for der at kunne reagerer hurtigt, når han vågnede og så hjælpe ham videre i søvnen? Jeg tænker at han måske når at vågne lidt for meget op og derfor naturligt ikke kan sove igen ,når han først er vågen og kommer ind til jer. Hvis I med det samme kunne berolige med kærtegn, ord, eller måske tage ham over til jer på en madras på gulvet, ville han måske kunne sove lidt videre og I kunne på den måde få flyttet hans rytme.
En anden midlertidlig løsning kunne også være at give ham lidt at drikke eller måske en banan at spise, når han vågner tidlig morgen. Fordi han har sovet i mange timer, kan det godt være derfor han vågner ... men faren ved dette er, at han kan begynde at vågne, fordi han så føler sult, så det er vigtigt at I ikke får skabt en ny dårlig vane og at det kun bruges for netop at få ham videre i søvnen og få afkortet hans opvågning kl. 05 ...
Jeg har en stærk formodning om at tiden arbejder for jer men at I samtidig skal forsøge at udnytte, hvis han en dag pludselig sover til kl. 6-6.30 og så der forsøge at springe morgenluren helt over og i stedet måske putte ham til middagslur allerede kl. 11.30 ... Det handler meget om at I på sigt skal ned på en lur dagligt og at morgenluren bliver en direkte forlængelse af nattesøvnen...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske