Brev:
Hvordan får vi vores dreng til at sove længere om morgenen?
8. april 2011
Alder:
14 mdr.
Hvordan får vi vores dreng til at sove længere om morgenen?
Hej Helen.. igen igen har jeg lige brug for råd og vejledning.
Sune er 14 måneder, og en meget aktiv dreng.
Han står p.t op mellem kl 5 og 6 og sover igen mellem kl 7.30-8.00. Hvordan kan vi regulere hans søvn så han sover lidt længere, da vi som famillie ikke behøves at stå op før kl 7-8?
Hans dags rytme ser nogenlunde sådan ud:
ml. kl. 5 -6 vågner. Kommer ind i min seng. Putter lidt, strækker den så langt jeg kan.. han falder sjældent i søvn igen og da maks 10 min. Vi står op, bliver i stuen for ikke at vække storesøster. Her får han lidt vand.
ml. kl. 7-7.30 morgenmad. grød/brød/ost/mælk/blåbær + mælk
ml. kl. 7.30-8 fortæller han er træt. bliver lagt til lur i barnevogn, hjemme el. i vuggestuen (bliver vækket 3/4 -1 times søvn)
kl. 9. vækkes, lidt formiddags mad. knækbrød/bolle/ost/frugt + mælk
kl 10-11 ude at lege. en times tid
kl. 11 frokost.
ml. kl. 12-13 lægges til middags søvn. (vuggestuen ser gerne det bliver kl 12, men det er ikke altid han er træt nok p.g.a. formiddags luren kl. 8)
Sover 2-3 timer til middagslur.
Ca. kl. 14.30 eftermiddags mad.
ml. 15-15.30 hentes hjem.
kl. 16. eftermiddags mad igen. Brød/frugt/grønt
(nogen gange springer vi dette måltid over og spiser tidligt aftensmad. kl. 17.15)
ca. kl. 18 aftensmad, spiser som os andre.
(generelt god appetit)
ml. kl. 19- 19.30 bad.
ca. kl 19.45 aftengrød + mælk
ml. 20-21. puttes til natten. Tidspunkt alt efter hvor lang middagslur. Vi forsøger at trække den så langt som muligt uden at han bliver overtræt. Putning med læsning tager maks 15 min.
Sune sover på eget værelse, med lukket dør og mørke. Sover som regel hele natten uden afbrydelser. Sover sjældent mere end 9 timer. Så lægges han kl. 20 vågner han ved 5 tiden.
Kære Helen, hvilke råd vil du give os, så Sune ikke står så tidligt op om morgen...
Hilsen Line