Svar: Sidde på en stol ved barnet
8. april 2011
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det, at sidde på en stol på værelset lige nu kan være en god metode for jer at bruge. Din datter fornemmer at du er der, du kan berolige hende med lidt ord som "sshh-sshh" eller "ssåå-ssåå" og så falder hun til ro og ender med at falde i søvn - uden gråd eller større protester og ulykkelighed. Det er klart at foretrække fremfor at hun bliver så angst, at hun ender med at kaste op ...
Men (for der er jo næsten altid et men ...:)), det man skal være opmærksom på, hvis man sætter sig på en stol hos barnet er, at det ikke altid sender trygge signaler - især ikke, hvis man bare sidder der og ikke gør noget.
Nogle gange bliver denne metode brugt sådan, at forældrene er der, men de har ikke øjenkontakt med barnet, de sidder nogle gange med ryggen til barnet og de ignorerer barnet og det barnet forsøger at kommunikere. Hvis man gør det på den måde, så vil de fleste børn ikke lægge sig til at sove, for de vil opfatte forældrenes opførsel som mærkelig. Forældrene plejer jo ikke at være på den måde, så hvad er der galt, hvorfor sidder de bare og sidder, hvorfor taler de ikke med mig, hvorfor regerer de ikke på mig ..?! Og så vil barnet naturligt ligge og holde øje med forældrene og vil ikke falde i søvn.
Tryghed er alfa omega, når børn skal sove og det er vigtigt at man som forældre signalerer tryghed og ro. Børn skal vide, at de trygt kan sove, fordi vi er der, passer på dem og når vi vågner, så ses vi igen :) Alt er trygt og godt som det skal være.
Det er rigtig fint at du har fundet ud af, at lillepigen sover langt bedre, hvis I putter hende lidt før, så hun ikke bliver overtræt og dermed mere ked af det. Det er meget fint :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske