Svar: Søvn i løbet af dagen - 4 mdr.
8. april 2011
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Det er sådan, at børn netop i 3-4 måneders alderen ofte begynder at være mere vågne i løbet af dagen, de sover kortere lure, følger mere med i verden og deres spisemønster begynder ofte også at ændre sig. Det kan nogle gange virke lidt som om at de har for travlt til egentlig at spise, når maden er der og har svært ved at koncentrere sig om det - selvom de egentlig er sultne. Derfor må man hjælpe dem lidt med at holde fokus og skærme og finde roen, så de kan koncentrere sig - det gælder både når de skal spise og når de skal sove.
Nogle gange hjælper det at gå afsides, lægge sig ned og amme i soveværelset for nedrullede gardiner, dæmpet belysning osv. Det vil også være en god idé at amme lidt, ligesom man ofte gør i begyndelsen, så barnet får mælk fra begge bryster. Det vil sige at du starter med at amme fra den ene side, forsøger at holde ham igang, så han tager godt fra, skifter ham, lader ham bøvse, tumle lidt osv. og så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor efter han så svøbes og puttes til søvn.
Det at amme ham fra begge bryster mellem hver lur, vil for det første øge din mælkemængde og du kan dermed skyde tidspunktet for introduktion af skemad lidt endnu - og samtidig vil han ofte sove længere, fordi han får lidt mere mælk i maven. Der sker nemlig ofte det, at barnet begynder at få en rytme, hvor der slatspises og slatsoves lidt og den rytme, kan du nogle gange med held få ændret, ved netop at amme når han vågner af en lur og amme igen, inden han puttes til næste lur.
Derudover skal man finde balancen mellem at være vågen og aktiv og have behov for at sove. Det er her meget vigtigt at du husker på at din dreng ikke længere er et spædbarn og at han nu har brug for rigtig meget stimulation, han skal bruge sig selv både fysisk og mentalt i sine vågne perioder. Derfor skal du hjælpe ham med at blive aktiveret, når han er vågen - han skal virkelig tumles med nu.
Det er vigtigt at du ikke putter ham for tidligt, men derimod nogle gange tænker på at han måske gaber og virker træt fordi han keder sig og at du i stedet skal tumle med ham og aktivere ham fremfor at putte ham til søvn. Han må altså gerne være vågen og aktiv i længere tid inden han atter skal sove. Da jeg ved fra dine tidligere breve, at din dreng også er født lidt før tid, så er det naturligt at du har været og stadig er meget opmærksom på at skærme, berolige osv. Men nu er det altså også vigtigt, at du er opmærksom på aktiv vågentid :)
Men når det så er sovetid og du er sikker på at han er træt og klar til at sove, så skal du hjælpe ham med at koble fra overfor verden. Hjælpe ham med at lukke af for alle stimuli, alle oplevelser, alt det som virkelig interesserer ham i øjeblikket og det er her rigtig godt at putte ham i barnevognen, fordi han under kalechen naturligt bliver skærmet.
Du kan godt prøve at putte ham og arbejde på at han skal falde i søvn selv, men du skal i givet fald så lægge ham fra dig på det tidspunkt, hvor du kan se at han er lige ved at overgive sig til søvnen - han sover endnu ikke helt, han misser lidt med øjnene, de drejer rundt i hovedet på ham - og han kan lige registrerer hvor du lægger ham og falde i søvn. Han skal således ikke lægges meget vågen ned i barnevognen, for så bliver han for ked af det.
Og så vil det være rigtig godt at arbejde på at han skal sove 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Den midterste lur er ofte den længste og her kan det være nødvendigt at trille ham for at holde ham sovende og få påvirket hans indre ur til netop stadig at sove mindst en lidt længere lur midt på dagen, men de to andre lure kan sagtens være kortere lure og det er helt okay.
Du skal gå ud fra at han har brug for ca 15 timers søvn i døgnet og de kan være lidt forskelligt fordelt. Nogle børn trives med at sove f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten, andre børn sover f.eks. 4 timer fordelt på 3 lure og sover så 11 timer om natten - begge dele er okay :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske