Svar: Opvågning klokken 4-5, hvorfor nu det?
7. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Helene og Henrik
Når børn pludselig begynder at vågne om natten, så er det altid en god idé at se på planen for dagen. For det første om barnet drikker og spiser det, som barnet umiddelbart har behov for, men også at se op, hvornår og hvordan barnets søvn om dagen er placeret. Der er dog ikke noget i jeres plan, som umiddelbart kan forklare opvågning om natten.
Det næste man så kan overveje er, om der kan være problemer med smerter, sygdom eller lignende som spiller ind. Det kan være ondt i ørerne, hvor han måske begynder at vågne, fordi trykket i øret stiger og han vågner af smerter. Det kan også være ondt på grund af tandfrembrud, smerter i forbindelse med vandladning, på grund af blærebetændelse eller lignende - heller ikke her virker det umiddelbart til at være årsagen hos jer, men I kan jo medtænke det.
Så skal man også overveje om det kan handle om alder og udvikling. Det er naturligt at børn i perioder drømmer mere end i andre perioder og netop det at jeres dreng vågner hen mod morgenstunden kunne godt tyde på lidt ekstra drømmeaktivitet. Selvom han ikke har mareridt som vi andre har det, så kan han godt drømme og dermed sove mere uroligt og det ses netop ofte sidst på natten.
Det kan også handle om at han har brug for at udnytte stilheden om natten. En del børn får faktisk i eller omkring 7 måneders alderen en periode, hvor de pludselig vågner op om natten. De er ofte ikke kede af det, men ligger og snakker, griner og pludrer højlydt - skønt for barnet, men ikke altid så rart for de voksne, som naturligt får deres nattesøvn forstyrret. Det virker ofte som om at barnet udnytter stilheden til at høre sig selv, bruge sit verbale repertoire og nyder at ligge og snakke med sig selv - det er her ofte en periode og det holder op igen, ligeså pludseligt som det er startet :)
Og så kan det, som du også er inde på, handle om at han har brug for at kunne skifte stilling nu. Han er motorisk rigtig godt igang og vil måske synes det er dejligt at kunne komme ud af soveposen. Han kan godt have brug for at kunne trille om på siden eller måske få lov til at sove på maven og det kan godt være behovet for selv at finde en stilling der passer ham om natten, for at han kan sove videre, der gør at han nu vågner og nogle gange smågræder lidt.
I kan derfor godt prøve, om det vil hjælpe ham at komme ud at soveposen og lære at sove under en dyne i stedet, for at se om det at han kan få lov til at tumle mere rundt og selv finde sig til rette, vil give ham mere ro om natten ...
Under alle omstændigheder, så lyder det som en periode, en fase I skal igennem og ikke som noget der varer ved :) Håber det giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske