Brev:
Opvågning klokken 4-5, hvorfor nu det?
7. april 2011
Alder:
7 mdr.
Opvågning klokken 4-5, hvorfor nu det?
Hej Helen.
Vi har en sund og rask dreng på 7 måneder og 2 uger.
Han er glad og tilfreds og har faktisk lige siden fødslen været en god sover. Han har i gennemsnit taget 3-4 timers søvn om natten afbrudt af, i starten 2 x amning og derefter 2 x flasker. ikke noget at klage over der.
Nu er vi jo godt igang med alskens grød og mos, kød og fisk og han smager med af vores aftensmad, samtidig med at han spiser sit eget.
Alt i alt har vi det indtryk af at han døgnet igennem både får væske (vand/flaske) og mad nok.
Det der undrer os er at han de sidste to uger er begyndt at vågne to gange om natten. Han har ellers i en måned faktisk kun ville have flaske ved en 01-02 tiden og er derefter sovet videre til kl 6 hvor vi alle står op og han får morgenmad.
Hans madskema ser således ud pt.
kl 06. Står op og får havregrød m lidt mos eller flerkornsgrød med blåbær og vand af kop.
kl. 09 Tager sin formiddagslur og får en flaske (indtil idag 165 ml, men vi har tænkt at skære lidt ned så nu kun 130 ml)
kl. 10.30 Vågner og får grøntsagsmos med enten kødboller eller pangasiusfisk og vand af kop.
kl.13 Tager sin middagslur og får en flaske (samme mængde som nævnt ovenfor)
kl.14.30 Vågner og får frugtmos iblandet noget flerkornsgrød og vand og kop
kl. 17.30 Får aftensmad, - mos baseret på kartoffel og med forskellige smagsvarianter, pastinak, gulerod, rødbede,sovs, broccoli osv. får også ris, pasta, men ikke så meget som mos. Samt smager med af vores mad og vand af kop.
kl. 19.30 vi går i soveværelset, far, mor og barn, synger og giver en flaske, her ofte 175 ml, vi laver 200 ml, men han tømmer den sjældent helt. Vi prøvede en overgang med vælling, men det gjorde ingen forskel på søvnen og så vil vi hellere give erstatning.
kl.01-01.30 Flaske 165-180 ml. Igen, vi laver 200 ml, men han drikker max 180 ml.
NYT: Vågner kl 4-5, nogle gange i gråd, andre gange bare pludren og leg med sutten (putter den ind og ud, ind og ud) eller med sovekaninen.
Her har vi prøvet at hjælpe ham videre i søvnen, med en hånd på brystet, kinden, i hånden, med shhhhh og sang og det ender tit med at han får en flaske mere og kommer over imellem os.
Han drikker flasken men er stadig vågen og vi kan mærke at det påvirker hans morgenappetit, da han så ikke er så interesseret i mprgengrøden. Og det er jo ikke lige den vej det skal gå.
Det tager tit tre kvarter inden han falder helt i søvn igen og han sover så til kl 6-6.30.
Noget andet, - han har sovet i en sovepose, idet han sparker dynen af, men kan han blive træt af at sove på ryggen? Han kan jo ikke vende og dreje sig i soveposen.
Han er i dagtimerne meget aktiv, kryber rundt i hele huset med en mægtig fart og får mere og mere benene ind under sig og løfter maven fra gulvet og hiver sig op i ting med armene og bruger meget energi på at følge efter vores to katte, samt generelt bare "at være med" hvor vi er.
Så: Hvorfor denne pludselige opvågen tidligt (puha tidligt) morgen?
Og: Kan soveposen være med til at forstyrre hans nattesøvn?
Ellers mange tak for en fantastisk brevkasse og for din skønne bog, - jeg og alle mine veninder med vores første barn har fundet mange svar og har haft mange "aha-oplevelser" ved at læse den.
Rigtig god weekend.
Hilsen Helene og Henrik