Svar: Hård mave - 2 år, 6 mdr.
6. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære troldens mor
Jeg oplever rigtig tit, at børn netop i 2½ års alderen pludselig får problemer med forstoppelse og det kunne være nærliggende at tænke på, om der mon sker nogle enzym ændringer eller andet i tarmsystemet i den alder, som kunne forklare det ... :)
Hvorom alting er, så er det rigtig vigtigt, at I sørger for at holde jeres drengs mave godt igang og I har allerede gjort jer mange tanker i den forbindelse.
Det er som I skriver vigtigt med væske, det er vigtigt at han drikker nok og vand er den bedste tørstslukker. Lidt fortyndet saft eller juice vil også være okay - drikkemælk bør han ikke få store mængder af, godt 350ml dagligt (alt mælk incl), vil være rigtig fint.
Surmælksprodukter kan være gode til at holde maven igang naturligt og det kan være en god idé at give ham rugbrødsdrys, mysli, frugtmos, revne æbler eller lignende på en neutral yoghurt, tykmælk eller lignende. Drikke yoghurt med ekstra tilskud af mælkesyrebakterier kan også være en idé - men vær obs på sukkerindholdet.
Faktisk kan koldskål med tykmælk også nogle gange have god effekt på maven, så det kan I også forsøge jer lidt med :)
Grøntsager - råkost er fint, men også gerne kogte grøntsager, selvom det kan være svært. Det kan også være grøntsager kommet i en kødsovs - men det spiser han jo heller ikke så gerne :) Faktisk vil sovs generelt også være rigtig godt, fordi det "smører lidt" og dermed giver lidt blødere afføring. Også krydret mad, mad med hvidløg, almindelige løg, karry, timian, oregano eller lignende kan også være med til at sætte gang i maven hos børn.
Grød - havregrød og øllebrød er godt.
Frugt er rigtig godt, bær er en god idé. Så det er dejligt at han er glad for frugt. Især svesker, abrikoser og blommer har ry for at kunne sætte godt gang i maven, men giv ham variation. Faktisk kan det også være en god idé at give ham en gammeldags frugtgrød med lidt mælk på - det kan være æblegrød, sveskegrød, abrikosgrød, jordbærgrød - hvad han nu kan lide.
Motion er vigtigt, det er vigtigt at han bruger sig selv rigtig meget motorisk og ikke sidder for stille i løbet af dagen. Jo mere han bruger sin krop, jo bedre er det for hans fordøjelse.
Men når alt det er sagt, så er det måske nødvendigt at I en periode giver ham laktulose, så han ikke begynder at få ondt, når han skal af med afføringen. Det vil nemlig gøre at han så begynder at holde sig og det kan gøre det hele værre. Hvis I kan få ham til at drikke det, ville det være godt. En anden mulighed kunne være at give ham Movicol, det kan I prøve at tale med jeres læge om.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske