Svar: Grød og maven
6. april 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Sine
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at Maximus har fået en virus og derfor er blevet utilpas og mere pylret - men det kunne nu også godt være fordi han simpelthen har spist for meget. Han har ikke kunne kapere den store mængde grød, som han pludselig har fået i maven :)
Det er vigtigt at du her i starten ikke giver særligt store mængder, netop for at hans mave kan følge med og det er faktisk bedre at du kun giver ham ½ dl. to gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt og det vil jeg faktisk foreslå dig.
Det er helt okay at du forsøger med den færdiglavede grød, det er praktisk og du kan lave små mængder. Du kan dog også prøve at lave grøden selv og så bruge den modermælkserstatning som han er vant til at få - netop fordi det der så kommer i maven er noget hans mave er mere vant til :)
Med hensyn til grøntsagsmos, så er det rigtig godt, at give ham dette og du kan købe grøntsagsmos på glas, beregnet til børn fra 4 måneder. Du kan også lave grøntsagsmosen selv. Prøv at lave en mos af gulerod til at starte med - se web-tv/babykøkkenet her på siden, hvordan du laver en gulerodspuré. Gulerod har en naturlig sødme, som mange børn rigtig godt kan lide og så kan du stille og roligt mikse med andre grøntsager. Du kan også bruge risgrød som basis for grøntsagsmos og altså tilsætte lidt grøntsagsmos som topping på risgrøden i stedet for at bruge frugtmos som topping. Det kan også være en måde at komme igang med lidt grøntsager på :)
En plan for dagen med 2 måltider skemad, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: ½ dl. grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, evt. med lidt frugtmos som topping - vand af snapseglas.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur på dagen
Aften 18: ½ dl. gulerodspure og stille og roligt bruges andre grøntsager, du kan f.eks. blande gulerod med lidt kartoffel, blomkål, broccoli, squash eller lignende. Vand af snapseglas.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvor lang 3. lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Evt. flaske og sover videre
Selvom din dreng viser tegn på at kunne spise mere end ½ dl. så er det vigtigt at du ikke lader ham spise som han vil - hans mave skal stadig lige kunne følge med og derfor er du nødt til at holde lidt igen :)
Rigtig meget held og lykke :) Fortsat god appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske