Svar: Ammestop og grøn mælk
30. juni 2003
Alder:
2 år
Kære Helle
Nogle kvinder har, efter at have ammet, mælk i brysterne i længere tid. Jeg har hørt om nogle, der havde det i flere år efter afsluttet amning.
Det kan være en god idé at "spænde brystet op". Du kan derfor med god virkning gå med en BH, som er lidt strammere end den du ellers bruger.
Derudover skal du undgå at stimulere til mælkedannelse ved at massere dit bryst og undgå at presse mælk ud af brystvorterne.
Din beskrivelse af en mælkekirtel der er fyldt med grøn mælk tyder på, at der kunne være en betændelsestilstand i brystet. I et sådan tilfælde vil man være nødt til at lægge et dræn ind i mælkekirtlen. Igennem drænet kan man så skylle kirtlen ren og få fjernet det pus, der ligger derinde.
Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt på dig, men jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at søge læge.
Du kan evt. også tage kontakt til den afdeling hvor du har født og høre om de der behandler kvinder med brystbetændelse/mastitis.
På en afdeling hvor man er vandt til at behandle dette kan de ultralydsscanne dit bryst og se, hvad der foregår derinde og vurdere hvilken behandling der i så fald skal til.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske