Svar: Kan jeg sløfte de to amninger?
19. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Nanna
Det er rigtig dejligt at høre, at jeres dreng nu er begyndt at sove igennem og også sover godt og trygt i sin egen seng. Det er dejligt at putningen både dag og aften fungerer hos jer:) Der vil som du skriver, naturligt være perioder, hvor han stadig kan vågne, være ked af det og have brug for hjælp til at komme videre i søvnen - f.eks. fordi han drømmer, får tænder eller andet - men som udgangspunkt så lyder han til at trives, det lyder som om at I alle trives :)
Som jeg læser dit brev, så vågner og melder din dreng sig ikke om aftenen, men du lægger ham til og han tager så lidt imod. Denne amning lyder det derfor som om at I godt kan droppe og så se om ikke han kan klare sig uden. Amningen tidlig morgen, hvor han vågner og kommer ind og bliver ammet hos dig og derefter sover videre (er det sådan det foregår?) synes jeg du skal bibeholde sålænge han selv har dette behov. Hvis han bare sover og ikke viser tegn på at have brug for brystet, så er det fint at stoppe helt. Det er fint at stoppe med den alder han har og det er fint, at han selv siger fra.
Han lyder til at spise godt og drikker også mælk. Han har brug for ca ½ liter mælk i døgnet og det vil derfor være rigtig godt, hvis du bibeholder at lave grød på mælk som nu, tilbyder ham mælk af kop, - og også giver ham f.eks. lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys osv.
Også ost er en god kilde til kalk/calcium. I en skive ost på 25 gram, er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. så ost tæller også med, når han skal have sit kalkbehov dækket.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgenamning kl. 05 gives, hvis han viser behov
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med sødmælk som nu og får også sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør og ost, frisk frugt og bær, frugtmos med jerntilskud, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, fisk er vigtigt og du må meget gerne give rejer, muslinger (se mere nedenfor). Kan også få kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, kan få godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg osv. Og hvorvidt han nogle dage også har brug for supplement af grøntsagsmos med kød eller fisk er et skøn. Mælk eller vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt med rugbrødsdrys, revne æbler, banan, frugtmos, evt. lidt mysli (uden honning og chokolade). ½ bolle med smør og ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad som nu, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og mos, maden skal smage af noget og være som I andre spiser. Sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Puttes mellem 20-21 som nu
Fisk er vigtigt for os alle, men især for børn under 2 år. Når vi spiser fisk, så får vi især Omega 3 fedtsyrer og vi ved i dag at disse er vigtige for udviklingen af det lille barns hjerne og nervesystem. Det har betydning for synssansen og for de for barnets indlæringsevne og hukommelse.
Fisk skal derfor gives flere gange om ugen - og det er vigtigt at variere indtaget af fisk. Fisk kan være smørbart fiskepålæg som du nævner du har forsøgt (makrel, sildepostej, rognguf, tun), men det kan også være rejer, muslinger, krabber, blæksprutteringe osv. som børn i din drengs alder kan spise med fingrene. Netop det at de selv kan spise dem, gør ofte at det er et hit - og han må gerne få krydderi som f.eks. hvidløg, som I har oplevet var et hit.
Også lakselasagne kan børn ofte godt lide, fiskefrikadeller eller fiskefilet (som kan spises både varmt og koldt) kan være et hit og han må gerne få remoulade og citron på :) Nogle børn kan også godt lide marinerede sild, karrysild og lignende ligesom de også godt kan lide kippers. Du må gerne give ham forskellige slags, for at se om han er mere til noget end til andet :)
Hvis du slet ikke kan få ham til at spise fisk, så kan du overveje om han bør få et tilskud af fiskeolie dagligt. Det anbefales dog at man så vidt muligt giver fisk - fordi han via fisk også får vigtige mineraler som f.eks. jod og selen. Giver man fiskeolie er dette renses og man får derfor "kun" fedtstyrerne som Omega3 og ingen mineraler. Men det kan jo være bedre end ingenting.
Og så skal du også huske at han naturligt skifter smag, så fordi han ikke kan lide laks, rødspætter eller torsk nu, så kan det godt være at han vil spise det om nogle uger. Det er derfor rigtig godt, at du selv er glad for fisk og du skal som noget helt naturligt tilbyde ham fisk jævnligt, og så se om han ikke begynder at spise mere og mere af det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske