Svar: Spisning - dreng 6 mdr.
18. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Magnus' mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg ser jeres plan for dagen så tænker jeg umiddelbart, at Magnus for alt for meget mælk. Derudover vil det være rigtig godt at du kører en fast rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og først mælk inden hans skal sove igen. På den måde sikrer du bedre plads i maven til begge ting.
Jeg tænker også at hans problemer med forstoppelse spiller ind, og det er rigtig godt og også vigtigt at du holder hans mave igang med laktulose - hen af vejen skal maven holdes igang via maden og variation af mad, men lige nu er det vigtigt at der er passage. Det er helt normalt at indtaget af mad og appetitten nedsættes eller forsvinder, hvis barnets mave ikke fungerer.
Og så tænker jeg også at han har brug for meget mere smagsvariation nu, han har fået skemad siden han var 4½ måned og han har brug for noget nyt og spændende. Det er fint at du er gået over til de grovere grødtyper, men han skal også have mad i hånden som han selv kan sidde med, han skal have masser af grøntsager og du skal tilsætte kød og fisk i grøntsagsmosen. Han må også gerne få lidt af jeres sovs og skal i det hele taget have mad, der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad med mere smag og bid.
Jeg vil anbefale dig at du starter hvert måltid med at give ham lidt i hænderne, at gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af. Det styrker ham for det første mundmotorisk, men det sætter også gang i mave-tarm funktionen, det stimulerer til spytdannelse og så bliver han naturligt opmærksom på at det er spisetid og forberedes på hvad der nu skal ske. Derudover er det dejligt at få noget at gumle på, hvis han er ved at få tænder ...
Så start hvert måltid med lidt hånden og imens han gumler, så laver du grød og mos klar, som du så følger efter med.
En plan for dagen, lavet med udgangspunkt i dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 5.30/6.00 vågner og ammes
Morgen 7-7.30: Tilbydes frisk blød frugt, f.eks. en appelsinbåd at sutte på, og der følges efter med havregrød, vand af kop.
Laktulose kan gives sammen med lidt frugtmos
Ammes og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos, hvori der nu tilsættes kød eller fisk. Vand af kop.
Tilbydes lidt frugtmos ca kl. 13 (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16.30: Denne amning bibeholdes for at sikre at han ikke søger brystet ekstra om natten, fordi han mangler mælk. Han må her om eftermiddagen igen gerne få lidt frugt i form af frugtmos eller frisk frugt i hånden.
Aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og igen følges der efter med grøntsagsmos - med kød eller fisk. Udgangspunkt mere og mere i jeres mad, der skal være smag og variation. Vand af kop.
Kan tilbydes laktulose sammen med lidt frugtmos
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så indgår der flere små måltider mad, herunder også frugtmos og frisk frugt som mellemmåltider og det vil være godt til at sætte maven lidt igang.
Planen er lavet sådan, at han starter med skemad når han vågner og slutter med mælk inden han skal sove igen. Der er skruet ned i amningerne og det er vigtigt for at give plads til anden og mere mættende mad. Tingene hænger jo sammen :)
Du skal ikke være urolig for hans indtag af laktulose, han må gerne få dette og det er netop vigtigt for at holde maven igang og sikre hans indtag af mad og dermed trivsel.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske