Brev:
Spisning - dreng 6 mdr.
18. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Spisning - dreng 6 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig dreng på 6 mdr - Magnus. Han er født den 15. september 2010 med en fødselsvægt på 3100 g. Idag vejer han 7500 g og trives fint.
Vi begyndte på skemad, da han var 4½ måned efter råd fra vores sundhedsplejerske. Han var nemlig meget fysisk aktiv, og virkede som en der var klar til at spise andet end mælk. Jeg har indtil da udelukkende ammet ham, og det er gået fuldstændig problemfrit.
Efter ca. 10 dage med smagsprøver var Magnus klar til at spise ½-1 dl grød eller mos pr. måltid (2 gange dagligt). Da han var ca. 5½ måned satte vi måltider op til 3 om dagen. Magnus virkede glad for maden og spiste stadig ½-1 dl pr. gang. Vi varierer med grød, mos, frugt og grønt.
For 5 dage siden besluttede Magnus sig for ikke længere at have lyst til skemad - nu gik det ellers lige så godt.....
Han siger pænt nej tak til maden de fleste gange. Nogle gange spiser han 1-2 teskeer, andre gange smager han slet ikke på det inden han siger bestemt fra - ved at vende hovedet væk og nogle gange blive ked af det. Fra at spise 3 måltider dagligt bliver det kun til 1. Han spiser stadig 1 måltid - som regel frokost eller aften - om dagen. Det er forskelligt hvad han spiser. Jeg har på fornemmelsen, at det ikke er maden, men tidspunktet på dagen, der er afgørende. Vi forsøger at finde de rette tidspunkter, hvor han ikke er for træt eller for mæt af mælk.
Det er frustrerende, at han ikke længere har lyst til maden - nu hvor han jo netop begynder at have behov for den.
Vi er netop gået over til havregrød og øllebrød pga. hans fordøjelse (se senere) i stedet for hirsegrød - dette skete dog før han blev ked af at spise.
Hvorfor spiser han ikke længere? Er det normalt? Gør vi noget forkert? Hvad kan vi gøre for at afhjælpe problemet?
Hvad skal vores reaktion være overfor Magnus, når han ikke vil spise? Skal han have tilbudt brystet med det samme istedet?
Vores egen sundhedsplejerske havde den forklaring, at han sikkert er ved at få tænder! Det er der dog intet der tyder på. Intet at mærke og han er sit normale glade jeg på alle andre tider end når vi sidder klar med maden.
Jeg er i tvivl om jeg muligvis stadig ammer ham for meget.
En typisk dag ser således ud:
Magnus vågner kl. 5.30 - 6.00 og ammes
Sover ikke mere. Vi hygger i sengen. Står op og får tøj på/pusler.
kl. 7.15 får han grød
kl. 8.00 ammes (ikke altid han vil have bryst) og puttes i barnevognen til sin formiddagslur. Sover ca. 2½-3 timer.
Det er først for nylig, at luren ligger så tidlig. Før havde han først brug for at sove ca kl. 9.30, da han sov længere om morgenen.
Ammes når han vågner ca. kl. 11.00
Frokost kl. 12.00 - grød eller mos
leger og hygger til kl. 13.30- 14.00
Ammes og puttes i barnevognen til lur kl. ca 14.00
Sover en lille lur - ca. 1 time
ammes når han vågner kl. 15.00
Ammes igen kl. 16.30
aftensmad kl. 18-18.30
ammes til nat kl. 19-19.30
vågner og ammes kl. 22.00 + kl. 00.30
Vågner igen om morgenen til en ny dagen
Hvor meget Magnus sover på hvilke tidspunkter kan variere, men han sover altid 4 timer fordelt på 2 lure - en lang om formiddagen og en kort om eftermiddagen.
Med til historien hører også, at han idag får laktolose. For ca. 14 dage siden begyndte Magnus at få problemer med at komme af med afføring. Det var leret og hårdt. Vi har givet sveske-, abrikos- og advokadomos, cyklet med benene, lavet trilleøvleser og svømmet 1-2 gange om ugen, men desværre var det ikke nok. Så idag får han 2 gange 2½ ml laktolose dagligt. Kan det have en indflydelse på at han ikke har lyst til mad? Altså at han har problemer med afføring?
Nå, det var en lang og måske lidt rodet forklaring på et enkelt problem, men følte at der skulle lidt baggrundsinformation med.
Vi glæder os til at høre fra dig, da vi står rimelig på bar bund mht hvad vi skal gøre....
Venlig hilsen
Magnus' mor
NB. Vi har også et putteproblem, men det vender vi tilbage til senere. Nu skal dette løses først.