Svar: Tvillinger, dagsplan, søvn og rytme
18. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for at sove ca. 14-15 timer i døgnet. De sover f.eks. 4-5 timer om dagen og 10 timer om natten, dagsøvnen vil ofte være fordelt så de sover 2 lidt længere lure og en powernap sidst på dagen. Nattesøvnen vil fortsat være afbrudt af mælk.
Når jeg ser din plan for dagen, så sover børnene ret sent - de sover længe om morgenen og sover derfor også deres lure sent i løbet af dagen. De sover 2½-3 timer formiddag + ½-1 time middagslur og ½-1 times 3. lur. Samlet set sover de altså 3½-5 timer i løbet af dagen og det er fint, men nattesøvnen er ofte på 12-13 timer (fra 19.30-8.30/9) og det kan ikke udelukkes, at den uro du fornemmer sidst på dagen og den ændring I lige nu mærker i deres søvn og rytme, hænger sammen med, at de måske forventes at sove lidt for meget ... i hvert fald kan det være udmærket at se lidt på dagen og tidspunktet for søvn, mad og aktiviteter.
Da de er 5 måneder nu og fint igang med skemaden, så synes jeg at I skal prøve at tage dem op lidt før om morgenen, så dagen ikke starter alt for sent. Ikke særlig meget, men så deres rytme måske rykkes bare ½ times tid i første omgang.
Derudover vil jeg foreslå at du begynder at tilbyde dem skemad to gange dagligt - de skal ikke have ret store mængder, det vil være fint med ½ dl. frokost og aften, men det vil være godt til at give lidt mere rytme.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, prøv om du kan aktivere dem lidt omkring kl. 8, så dagen starter lidt før end nu.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12.30-13: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14-14.30
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Får et bad, pluderes med, aktiveres lidt osv.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Som du kan se følger min plan nogenlunde de tidspunktet I allerede har, men nattesøvnen afkortet en smule og dagssøvnen forsøgt flyttet ca ½ times tid.
Med hensyn til gråd, når de er hos far, så tænker jeg, at det er super vigtigt at far f.eks. bader dem, giver massage og frotterer dem godt med et håndklæde, smører dem ind i creme efter badet, skifter dem, giver dem mad osv. Og far kan også give flasken om aftenen, netop i forbindelse med at de andre ting gøres.
Det er vigtigt at brede putteritualet ud og se netop bad, bleskift, flaske osv. som en del af det at blive lagt til at sove og far kan sagtens deltage i alt det som også hører til - og så kan mor tage over, der hvor der skal siges godnat. Der er absolut ikke nogen grund til at far skal gøre det, når det er en situation som alle og især børnene bliver kede af. Det er vigtigt at det at falde i søvn forbindes med noget rart og børn skal ikke græde sig i søvn.
Jo mere far deltager i putteritualet, jo lettere vil han på sigt også kunne tage over i selve putningen :) Du skriver "Skal jeg tage over for at gøre børnene tilfredse, eller skal de "have lov" til at skrige? De skal vel også lære, at far også er god nok?!?" og ja - naturligvis skal børnene lære at far er god og vil dem det godt. MEN, det skal de ikke lære om aftenen, hvor de er trætte og udkørte. Det skal de lære om dagen, hvor de skal tumle med far, lege med ham, synge med ham, - det skal de lære på gulvet, på sofaen, når far bader dem, giver dem mad og i det hele tage deltager i deres hverdag. Og jo mere far er på banen, jo mere de er sammen her, jo mere vil far også kunne tage over, når de skal puttes om aftenen.
Med hensyn til at "falde i søvn af sig selv", så kommer det helt an på, hvad I mener med dette :) Alle børn har brug for deres forældre, for at finde ro og kunne overgive sig trygt til søvnen. Alle børn har brug for, at man hjælper dem, giver dem gode og trygge sovevaner - og i dette ritual ligger at blive kærtegnet, holdt i hånden, sunget for, få læst godnathistorie osv. alt efter barnets alder og udvikling. Selv de store skolebørn har brug for at man sætter sig ved sengekanten og taler om dagen og hvordan det egentlig går. Og det er enormt vigtigt at man giver sig tid til dette. Gør man det, så får man så meget igen, for det er lige inden børn skal sove at man finder ud af, hvordan de egentlig har det.
Med den alder børnene har, vil det være naturligt at de får mælk, beroliges og puttes i deres seng. Her skal I så stå med hænderne på dem, kærtegne dem blidt, lulle dem til ro, hvorefter de så vil falde i søvn. Hvis de er for vågne, når de puttes vil de naturligt ikke kunne sove :) De skal fra jeres favn og ned i sengen lige der, hvor de misser med øjnene, tydeligt er ved at overgive sig til søvnen, men endnu ikke sover helt, således, at når de lægges i sengen, så kan I med berøring og beroligende ord hjælpe dem den sidste vej til at sove godt :)
Håber at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske