Brev:
Tvillinger, dagsplan, søvn og rytme
18. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Tvillinger, dagsplan, søvn og rytme
Kære Helen
Vi har tvillinger, der nu er 5 mdr. (født 1 md. for tidligt). De er i det store hele et par nemme og glade børn, men på trods af det er der alligevel dukket et par problemstillinger op ;-)
Jeg kunne godt tænke mig at høre dit forslag til en dagsplan.
P.t. ser en typisk dag nogenlunde sådan ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre.
Kl. 08.30-09.00: Står op, får tøj på, leger lidt.
Kl. 09.30-10.00: Ammes og puttes til 1. lur (udenfor), sover typisk 2½-3 timer.
Kl. ca. 13: Ammes, leger.
Kl. ca. 14.30: Puttes til 2. lur (udenfor), sover ½-1 time.
Kl. ca. 16: Lille portion grød (ca. ½-1 dl.) + vand af kop, er startet op med dette for 3 uger siden, efterfølgende amning.
Kl. ca. 17: Puttes til 3. lur (udenfor), sover ½-1 time.
Kl. ca. 19: Får flaske (NAN2), spiser ca. 150-200 ml.
Kl. ca. 19.30: Puttes til natten
Kl. ca. 24.00: Ammes
Kl. ca. 03.00: Ammes
Problemet er, at de ofte er kede af det om aftenen. Min tanke er, om de er overtrætte, idet de kun sover de små lure efter formiddagsluren?
Et andet problem er, at de ofte ikke vil være hos far, dette er specielt gældende om aftenen. De bliver rigtig kede af det og falder ofte først til ro, når jeg tager over. Det skal hertil siges, at far er en rolig og tålmodig person, der gør alt for, at de vil være hos ham, men intet hjælper. Hvordan håndterer vi denne situation bedst muligt? Skal jeg tage over for at gøre børnene tilfredse, eller skal de "have lov" til at skrige? De skal vel også lære, at far også er god nok?!?
Mht. sengelægning om aftenen har vi i en lang periode kunnet lægge dem i seng, hvor de har lagt sig til at sove uden problemer, men dette er pludselig vendt uden at vi har kunnet finde en egentlig grund til dette. De bliver kede af det og som regel tager vi dem op igen (måske lidt for hurtigt) for at de ikke skal "forstyrre" hinanden (de sover i samme seng, hvilket har fungeret rigtig fint bortset fra den sidste tid). Det ender så med at de falder i søvn i vores arme efter nogen tid, hvorefter vi kan lægge dem i seng. Hvornår kan man forvente, at de kan falde i søvn af sig selv?
Håber, du kan hjælpe os :o)
Med venlig hilsen
tvillingemor