Svar: Pludselig manglende interesse for skemad
16. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tillykke med ½ års dagen :)
For mig lyder det som om at lillepigen måske er kørt lidt træt i den mad hun har fået. Men netop nu, hvor hun er 6 måneder gammel, så må hun få mange flere typer grød, grøntsager osv. og det vil være rigtig godt at du nu giver hende 'appetitten tilbage' ved at variere hendes mad mere og gøre den mere interessant :)
Hun må nu gerne få havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Hun kan få frugtmos af alle typer frugt og bær. Mosen kan gives som frisk mos eller kogt mos. Det kan være mos du selv laver eller mos fra glas og så må hun også rigtig gerne få frisk frugt i hånden at sutte på. Faktisk vil det være super godt at give hende mad i hånden også for at motivere hende - det kommer jeg ind på lidt længere ned i mit svar :)
Hun skal have grøntsagsmos med stor variation af grøntsager nu: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos.
Du skal begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Du kan give hende kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give hende fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må hun også meget gerne få.
Og så skal hun som sagt have mad i hænderne. Hun har brug for at få lidt i hænderne at sidde med og gumle på, opbløde med spyt og suge saften ud af. Netop med den alder hun har, så vil gummerne ofte irritere og samtidig har hun en stor lyst til at putte i munden, smage og undersøge med sin mund. Hun vil elske at få en rugbrødsbjælke eller et stykke agurk.
Ristede rugbrødsbjælker kan du se hvordan du laver i babykøkkenet her på siden. Agurken vil jeg anbefale dig at skære i en skive på 1½ cm, fjerne kernerne i midten så det bliver til en ring og så sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. På den måde kan hun bedre holde fast på den og den skal ikke skrælles, men meget gerne være økologisk :)
Hvis du ikke kan få rugbrød hvor du bor, så kan du give hende andre former for grove brødskorper. Du kan købe grove skorper ala tvebakker eller gerne grovere typer, som hun kan sidde og gumle på selv. Vær opmærksom på at når jeg anbefaler rugbrødsbjælker, så er det fordi glutenindholdet i rug er mindre, end det er i hvede :) Hun må gerne få gluten nu, men ikke i store mængder.
Jeg vil anbefale dig at du starter hvert måltid med at tilbyde hende mad i hånden. Imens hun så sidder og gumle på det, sutter saften ud af det, opbløder med spyt osv. så gør du skemaden klar. Det at sidde med noget i hånden inden I starter måltider gør hende for det første bevidst om at det er spisetid og hun får også øvet sig rigtig godt mundmotorisk :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes en appelsinbåd eller lignende at sidde med og der følges efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt agurk eller en appelsinbåde, måske et stykke melon eller lignende at side med og så gives der lidt frugtmos sammen med jerntilskud, som anbefales i DK, når hun ammes. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker og der følges efter med Grøntsagsmos, stille og roligt kommes kød og fisk i grøntsagsmosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop - kan evt. også ammes eftermiddag
Powernappen kan evt. springes over i denne alder, det må du prøve at vurdere
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, andre brødskorper eller lignende at sidde med i hånden og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt hun har sovet 3 lure eller kun 2 lure.
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske