Svar: Grød, græder pludselig under måltidet
16. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Ina-Marie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at I har fundet det rigtig tidspunkt at starte med grød. Jeres dreng lyder umiddelbart parat, han holder hovedet selv, åbner munden når du kommer med skeen, han smiler, pludrer, virker interesseret og følger med når I andre spiser osv. Så at give ham skemad og give ham små mængder af gangen er meget fint.
Han er dog stadig så lille, at han oplever et bombardement af stimuli, når han får skemaden. Det er for ham utroligt spændende, men det kræver også enorm koncentration. Han skal forholde sig til at spise af skeen, forme læberne, bruge sin tunge, føre maden tilbage til svælget og synke. Han skal forholde sig til en ny konsistens, nye smage, dufte. Han skal pludselig spise imens han er mere oprejst, hvor han plejer at ligge ned. Han skal forholde sig til at få mad, hvor han er 'frit bevægelig' i forhold til at ligge mere tæt i favn, sutte og få nærhed og tæt fysisk kontakt - det er rigtig meget og i starten går det fint, men så bliver det pludselig for meget for ham.
Det er okay - det I skal gøre er at tilbyde ham lidt mad, og så afbryde inden han bliver for ked af det. Kommer det så pludseligt at han ikke magter mere, så må du amme ham og få ham til ro og så er han glad igen. Men det handler meget om ikke at trække tiden for meget, give ham lidt og bibeholde dér hvor det er hyggeligt og forsøge at stoppe inden han bliver ked af det.
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemaden om dagen, gerne til frokost, når barnet vågner af sin formiddagslur. Når dette måltid fungerer, så kan man begynde at tilbyde lidt skemad om aftenen også. Jeg anbefaler også altid at man starter med skemad, når barnet vågner af en lur og ammer eller giver flaske, inden barnet skal sove igen.
I skal ikke give særligt store mænger 1/2-3/4 dl. er meget fint, det er vigtigt at skemaden ikke fylder for meget og at han stadig tilbydes mælk præcis som han plejer. Skemaden må ikke erstatte et mælkemåltid, men skal komme ud over det vanlige indtag af mælk og dermed også begynde at mætte lidt mere.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap på måske ½ time
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Skemaden her introduceres først, når det fungerer med frokostgrøden.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet varierer efter hvor sen en 3. lur han har taget og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.
En del børn har også en rytme, hvor de ammes om aftenen kl. ca 20 inden putning, sover til kl. 01, ammes igen og sover til næste morgen tidlig, hvor de så ammes. Det er også meget fint at have en sådan rytme.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, og ser frem til at høre, hvad du ellers har af spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske