Svar: For mange måltider?
16. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære D.
Umiddelbart får din dreng ikke for mange måltider og planen du sender ser fint ud. Det vil på sigt være rigtig fint, at arbejde på en rytme, hvor han sover 2 lure dagligt som du også selv er inde på - men det er helt okay, at tage en ting af gangen og starte med at se på mad- og væskeindtag. Det vil naturligt også spille ind på søvnen og f.eks. kunne medvirke til at han får en lidt længere middagslur.
Det er meget fint at holde mængden af skemad nede, så han spiser ca 3/4 dl. grød eller mos og drikker vand af kop og også stadig har plads i maven til mælk. Det kan være amning eller flaske, det er helt fint, hvis du vælger at gå over til flaske nu, hvis din dreng trives med dette og gerne vil have det - jeg kan ikke helt tyde, om du fornemmer at han drikker mere når han ammes end når han tilbydes flaske? I hvert fald er det vigtigt at mælken tilbydes stadig og det er især vigtigt at han drikker nok i løbet af dagen, så I kan begynde at undvære om natten.
Det du skal nu, er at variere din drengs indtag af mad mere og mere, så han får så meget forskelligt som muligt. Han skal have grovere grødtyper, som øllebrød, havregrød og flerkornsgrød. Han skal have mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men ikke i større mængder. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos. Du kan lave det selv, ved at købe friske rodfrugter eller købe en pose frosne rodfrugter, koge dem og så blende det til ham, med lidt af kogevandet, mælk og fedtstof.
Brug også sovs på maden, det giver smag og er ekstra fedtstof som er vigtigt. Sovs kan være smørsovs, det kan også være lidt tomatsovs eller det kan være lidt kødsovs, - udgangspunktet den mad I andre spiser.
Du skal begynde at tilsætte kød eller fisk i mosen, det skal koges eller laves i ovnen. Det er fint med laks, som du har forsøgt med, han må også gerne få sild og makrel, skrubbe, rødspætte, sej og torsk ... Af kød kan du give kylling, kalkun, svin, kalv, okse, lam, and osv.
Jeg vil også anbefale at du begynder at give ham lidt mad i hånden. Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at han for det første bliver opmærksom på det at spise, han lærer at det man putter i munden smager forskelligt og netop det vil motivere ham til at spise mere. Samtidig får han sig øvet mundmotorisk og vil på sigt derfor også blive bedre til at spise mad med "mere bid". Og så kan vi håbe på, at han også får større interesse for at få flasken og mælken netop fordi den anden mad også begynder at fylde lidt mere.
Jeg anbefaler normalt at man bibeholder 6 flasker (eller amninger) dagligt i 6 måneders alderen, og jeg synes også det er værd at tage de 40 ml med som din dreng drikker. Men det er ikke ret meget han tager om dagen og spørgsmålet er om det kan få ham til at tage lidt mere, hvis du f.eks. springer flasken om formiddagen over og så giver ham et mellemmåltid der i stedet. Inden middagsluren skal han så drikke en større mængde mælk.
En plan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, det kommer an på om han når op på 400ml mme dagligt), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Kan ammes eller få flaske her og så puttes - men du kan også prøve at springe denne over, for at se om det så giver ham lyst til at drikke mere mælk inden middagsluren.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske ca kl. 13-13.30 og her skal han så indtage en større mængde mælk. Du kan evt. gøre det, at du ammer først, skifter ham, aktivere ham lidt og så giver flaske, hvorefter han så skal puttes til middagslur som nu.
Eftermiddag 16: Kan her også tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte og gumle lidt på selv, vand af kop. Og han må også gerne blive ammet. Det vil være meget fint, netop at amme her, for at han kan undvære mælken bedre om natten.
Powernapper evt. men det kan også være at luren begynder at kunne blive sprunget over, hvis han sover længere middagslur.
Aften 17-18: Hvornår du serverer aftensmaden må du forsøge at passe ind efter søvn og hvornår I andre spiser. På sigt skal han naturligt sidde med ved bordet i sin høje stol og spise aftensmad sammen med i andre. Han skal have grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig - det vil sige sover mellem 5-6 timer uden at få mælk.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at amme eller give flaske så sent om aftenen som muligt. Og forsøger at springe amningen kl 03 over og i stedet amme kl. ca 5 .. det kan godt have betydning for dagsrytmen og dermed også for indtaget af mælk i løbet af dagen.
Derudover vil jeg også anbefale dig at skifte til en anden type erstatning, for når din dreng drikker så lidt som han gør, så er det måske fordi han ikke bryder sig særlig meget om smagen. Du må gerne forsøge med forskelligt slags erstatninger, for at det også smager lidt forskelligt. Og så vil jeg også anbefale dig at forsøge med en anden type flaskesut, evt. forsøge med større eller flere huller eller måske forsøge med en 'vællingesut', for at se om det kan få ham til at drikke lidt mere, fordi det så naturligt løber lettere til ham ...
Han kan godt vågne om natten fordi han lige nu gennemgår en stor udvikling, hvor han naturligt får sig lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra. Det betyder at han har brug for at du hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, det betyder at du lige skal hjælpe ham med at blive lagt på den anden side, få dynen om sig osv. og på den måde atter få ham til ro.
Med hensyn til dig selv og at det er svært at sove, når dine forældre passer børnene - ja så handler det sandsynligvis om især to ting:
1. At du naturligt ikke kan sove på kommando
2. At du trods alt sover bedst når du har børnene i nærheden
Det er helt naturligt at du går i seng, tænker "nu skal jeg sove" og så kan du ikke. Du kan ikke slappe af, din krop kan ikke falde til ro og det er rigtig svært, pludselig bare at skulle sove, for du er ikke vant til 'denne luksus' :) Et eller andet sted, så er din krop jo stresset og måske lidt presset og den uro du har i dig selv, gør, at du ikke kan falde i søvn - selvom du har muligheden for det.
Og så er du jo MOR og har derfor også behov for at have dine børn hos dig, for at sove god. Det betyder noget at du ved at 'familien er samlet'. Det betyder noget, at du ved at du kan reagere, hvis de bliver syge, vågner af en drøm, græder osv. og det er naturligt svært at overgive dette ansvar til andre - det er svært at sove uden sine børn hos sig - også selvom du ved at de er i trygge hænder og har det godt, så er du jo MOR og ingen kan erstatte dig :)
Håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :) Og til sidst - rigtig dejligt at høre, at jeres datter er faldet godt til i dagplejen, og at I har fundet en løsning, så hun nu sover trygt og godt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske