Brev:
For mange måltider?
16. marts 2011
Alder:
6 mdr.
For mange måltider?
Kære Helen.
Tak for dine mange svar og gode råd. Tingene kører rigtig fint efterhånden.
Vores datter er faldet godt til i dagplejen, hun skulle selvfølgelig vænne sig til det og vi fandt ud af de store problemer med middagssøvnen faktisk var at hun for det første var vokset ud af barnevognen, men også bange for den, så nu sover hun på en madras inde hos dagplejen for enden af en gang så hun kan se hende.
I starten forsøgte hun at lægge hende i et værelse, men hun har meget behov for at kunne se hende, så det fungerer nu og hun sover ca 1½ time og er glad igen og brillerne har hun på op til 4 timer af gangen og det synes jeg er flot inden for den første måned. Jeg er også kommet ind i varmen igen ved hjælp af dine råd med at lege det ind og snakke modsat, det virker :o) Og vi har fået vores glade pige igen, så det er bare skønt. Tak for hjælpen! :o)
Vores søn på snart 6 måneder (6 måneder d 29. marts)... Jeg skrev sidst om søvn og mad og har fulgt din "dagsplan" nogenlunde, men ved ikke om det er ved at være tid igen, for hans søvn og lyst til mad har ændret sig og ser pt således ud:
6.30-7 Vågner og står op.
Ca 7.30 Morgengrød ca 3/4 dl inkl både grød og frugtmos. Spiser næsten altid op.
9-9.30 Ammes eller får flaske, men afviser tit eller drikker ganske lidt (20-40 ml max/ammer 2 min).
9.30-10 Lægges til formiddagslur som er ca 1-1½ time, af og til med opvågning, men for det meste tager jeg ham ikke op da han ser ret træt ud og bare græder med lukkede øjne efter sutten.
Ca 11 står op og for grød med frugtmor ca 1 dl inkl alt. Spiser næsten altid op.
Ca 13-13.30 Ammes/flaske som også afvises eller tager meget lidt (20-40 ml max/ammer 2 min).
Ca 14 Sover igen, i øjeblikket kun ca 45 min da vi her henter storesøster og så vågner han når vognen står stille igen og virker egentlig også frisk nok.
15.30-16 Ammes/flaske igen og tager lidt mere, men vi snakker måske 60-80 ml
Ca. 17.15 Grønsagsmos 3/4-1 dl som han spiser op.
Før fik han dette mad efter lur, men det var som om det lå for tæt på putteflasken og derfor flyttede vi måltidet til før luren.
17.30 Sover ca 30-45 min
18-18.15 Vågner og vi leger, bader, nattøj osv. Allerede ved før 19 virker han træt igen, men vi forsøger at trække den til 19.30-20 med natflaske som han heller ikke er begejstret for. max 50-80 ml som regel.
Han er som regel nem at putte, har næsten lige fået sin første tand som han var meget plaget af men ellers. De sidste nætter har så set sådan ud:
22-22.30 Ammes
00.30 Ammes
3-3.30 Ammes
5.15 Vågner og vil egentlig gerne op. Forsøger altid at amme ham men 9 ud af 10 gange vil han ikke og bliver gal. Lægger ham helt ind til mig og holder om ham eller tager ham op og vugger lidt og så falder han som regel til ro, men sover uroligt og har brug for jeg er helt tæt på indtil vi vågner rigtigt 6.30-7. (resten af natten sover han i sin seng lige ved siden af min med mindre vi falder i søvn ammen ved amninger)
Nogle nætter kan han godt vågne flere gange udover måltider hvor jeg ikke altid er med på hvorfor (hvis jeg forsøger at amme bliver han rigtig gal), men det der oftest virker er at tage ham i armene og vugge selvom han stritter meget i mod i starten, det tager alt fra 1-30 min at få ham i søvnen igen. Før virkede det at nusse ham i hans seng, men det er meget sjældent han kan beroliges i sengen nu. Har du ideer til hvad jeg kan gøre, eller er det bare det han har brug for endnu så?
Jeg ville på sigt gerne vænne ham til flaske så farmand kan komme lidt mere på banen om natten også og så fordi han ikke er specielt glad for brystet og synes ikke det er rart når han tit græder under amninger og stritter meget imod, så vil langsomt gerne ha ham på flaske.
Har prøvet af og til at give flaske i stedet for amning men der er ikke rigtig forskel. Lige nu laver jeg nogle af gangene en lille flaske 50-60 ml og hvis han en sjælden gang skulle drikke det tilbyder jeg bryst derefter så han får tilbudt så meget mælk som muligt.
Et par dage forsøgte jeg at bytte om på morgen grød/formiddagsmælk og også middagsgrød og eftermiddagsmælk for at se om han var for mæt at det første (skemad) og derfor ikke ville ha mælk, men resultatet var det samme: afviste mælk men spiste op af skemad.
Til aften-putning er det altid flaske og har været længe da jeg for det første ikke føler jeg har så meget mælk dér og for det andet skiftes vi til at putte børnene og så kan far jo lige så vel putte som jeg.
Skal jeg trappe ned for skemad? alt maden bliver lavet på MME så han får mælk den vej, men det undrer mig nu han ikke vil ha mælk? Han er i øvrigt glad for vand af kop og får væske dér.
Kan det skyldes han får for mange måltider eller sover forkert? Det er også det samme uanset hvem af os der giver mad og flaske.
På sigt vil jeg forsøge at gøre formiddagsluren til den korte i håb om middagsluren blev længere, men en ting af gangen, orker ikke at rokke så meget ved det nu hvis han så stadig kun sover kort middag, så har vi i stedet to korte lure :o)
Til sidst kan jeg lige tilføje vi lige har været til 5 måneder tjek og besøg af sundhedsplejerske og han er med i udviklingen som han skal og vokser som han skal. Målte 72 cm og vejede 8350 for en uge siden.
Lige et spørgsmål som jeg ikke ved om du kan svare på, men når vi har haft de der perioder hvor han bare har været meget vågen om natten pga tænder, udviklingsspring eller hvad det måtte være... Og jeg bare er så træt så træt... Så har mine forældre tit været søde at tage ham lidt så jeg kunne hvile om dagen, men jeg kan simpelthen ikke falde i søvn. Havde det på samme måde da vi kæmpede søvnens kamp med vores datter. Fatter ikke jeg ikke bare kan sove? Det er som om man skal lære at sove på ny?? Sover bedst med børnene ved min side, og tænker det måske er derfor, for det gør de jo lige præcis ikke dér af gode grunde, men det er ikke fordi jeg er bekymret, ved jo de er i trygge hænder mens....
Tak igen for alle dine ord, mens det hele var lidt svært!
Kærlige hilsner D.