Svar: Madplan til min lille pige på 6 mdr.
15. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte men glade mor
Når man har et barn med en sen søvnfase, så kan en plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Vågner 8.30 og dagen begynder
Formiddag 9: Havregrød, vand af kop.
Sen formiddag 10.30: Tilbydes frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 11-11.30
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv
Ammes og puttes som nu kl. 16-16.30
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og modermælkserstatning og puttes som nu ca 19.19.30
Sen aften 24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Variationen mellem grød, grøntsagsmos og også frugtmos som mellemmåltider - den nu lidt grovere grød, kød og fisk i mosen og også frisk frugt i hånden at gumle på selv, skulle gerne på sigt hjælpe din datters mave til at fungere naturligt.
Men stadig vil det være rigtig godt at give hende movicol, som lægen har ordineret og det er vigtigt at du hjælper hendes mave med at blive holdt igang. Hun burde ikke få problemer med doven tarm, fordi du giver hende movicol. Det virker på samme måde som laktulose ved at gøre afføringen blødere og det påvirker ikke tarmens bevægelser :)
Det er vigtigt at du hjælper hendes mave med at blive holdt godt igang og når du på et tidspunkt vil forsøge om hun kan undvære movicol, så skal du skrue ned for mængden, lidt af gangen og se hvordan hun reagerer. Det er synd at stoppe fra den ene dag til den anden og hun så for forstoppelse. Du er nødt til at prøve at justere dosis op og ned i forhold til hvad der fungerer for hende, også nu hvor hun skal have mere skemad og mere variation rent madmæssigt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske