Svar: Søvn besvær
15. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte soverytme og begynder ofte at powernappe lidt mere. Det vil sige at de begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen og det kan godt være det, du fornemmer hos jer.
Det er en god idé at arbejde på at barnet skal have en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange ligger den sidste lur så sent, at sengetiden udskydes. Derfor går mange børn i denne alder forholdsvis sent i seng, sover måske først til natten kl 22 - men det ændrer sig igen, det er en periode og det er normalt. Hos jer lyder det som om at din dreng lige nu går fint i seng omkring kl. 20 og det lyder også som om at han sover fint om dagen, den tid han sover og også falder fint i søvn - men du vil gerne have at han sover lidt længere af gangen.
Det er sådan at børn i denne alder ofte er meget opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Som du skriver, skal du naturligvis være opmærksom på at din dreng får mad nok og det er fint at du er begyndt med lidt skemad. Jeg anbefaler normalt at man starter med skemaden om dagen og ikke om aftenen, men jeg kan se at I er begyndt om aftenen og det er okay. Dette kan du bibeholde nu, hvor det fungerer. Men du må også godt give ham lidt skemad om dagen.
Det der er vigtigt er dog, at du holder mængden af skemad nede, så han ikke får for meget skemad, men stadig indtager mælk nok. Ellers risikerer du at han begynder at melde sig hyppigere om natten, fordi han mangler mælk og det var jo ikke lige idéen.
Jeg vil anbefale dig at forsøge følgende plan:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Ammes igen inden I kører i børnehave med storesøster
Sover formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Ikke mere end ½ dl. skemad, det er fint bare med lidt.
Ammes og puttes til middagslur kl. ca 12 som nu og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Ammes, puttes i barnevognen og storesøster hentes og han sover sin 3. lur i barnevognen imens.
Aften 17.30: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop. Igen ikke mere end ca ½ dl. skemad, så der stadig også er plads til mælken. Ammes evt. efterfølgende.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Som du kan se ligner denne plan meget den rytme I allerede har hos jer, kun tilføjet en lille smule skemad til frokost. Stadig kun meget lidt, så mælken udgør størstedelen af hans indtag.
Hvis han får disse tre afbræk i løbet af dagen, så gør det ikke så meget hvor meget han sover. Det kan være godt at arbejde på at middagsluren er dagens længste lur fordi det naturligt gør, at eftermiddagen ikke bliver for lang og for svær for ham at overskue. Men stadig er den 3. lur hvor storesøster hentes også vigtig, netop det afbræk gør at han bedre kan samle sig om de aktiviteter der er hos jer sidst på dagen og ikke bliver helt så urolig der.
Håber at du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder din dreng har nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske