Brev:
Søvn besvær
15. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Søvn besvær
Hej Helen,
jeg har en søn på 4 mdr + 4 dage, han er 7.8 kg og 65 cm, og beskriver hermed hans dag, for derefter at komme med mit spørgsmål.
Vi står op ved 7 tiden, han får bryst, kører storesøster i børnehave kl 8.30, der falder han i søvn og vågner ved 9.15 tiden igen. Vi hygger og pludrer sammen.
Kl. 11.30-12.00 er han atter træt og får bryst hvorefter han så putter 1 time, nogle gange 1½ time. Herefter leger vi igen og han ligger selv på sit tæppe og pludrer. kl.15.30 er han træt, får bryst og vi går en tur med barnevognen og derefter op og hente søster igen, så hygger hun rigtig meget med lillebror og jeg får oftest lavet aftensmad og far kommer hjem. Far tager over, så jeg kan bruge tid med søster og jeg kan ånde lidt igen.
Vi spiser og han får lidt grød med frugt mos ovenpå sammen med os. Det har jeg givet ham i snart 14 dage. Der er ret meget gang i den fra kl. 17 til 19.30 da søster og far nu er hjemme, i forhold til når vi er alene. kl 20.00, får han en flaske og drikker maks 120 ml mme. Han vågner igen ved midnat og skal have bryst, igen kl 3 nat, og igen kl 6 morgen.
Som du kan se er det ikke megen søvn til ham i løbet af dagen, jeg har prøvet at svøbe ham, men det bryder han sig ikke om, jeg går tur med barnevogn og han sover ret hurtigt, når jeg kommer hjem efter en tur på ½-1 time, stiller vognen, så efter 10 min så er han vågen igen, gået igen og atter samme resultat.
Jeg har prøvet om han vil sove indenfor i sin seng, ingen virkning, indenfor i barnevogn, heller ingen virkning. Han er jo tit meget hys om dagen og ikke mindst om aftenen fordi han ikke får nok sammenhængende søvn i løbet af dagen.
Jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind, fordi jeg "hænger" med ham i alle hans vågne timer næsten, og de er ret mange. Ville ønske for hans skyld at han fik mere søvn (og for min skyld for jeg fik mere overskud) for det ville være bedre for ham end de mange power naps mener jeg.
Tænker om mere grød ville være godt, og om han så får nok væske??
Han får bryst når han beder om det, det er ikke så ofte men helt normalt vil jeg vurdere :o)
Har du en ide til hvad jeg kan gøre?
Hilsner
fra en mor der er træt og hendes søn som er træt :o)